Hei! Minulla todettiin tänään sukupuoliherpes ja olen aivan hajalla uutisesta....
Hei! Minulla todettiin tänään sukupuoliherpes ja olen aivan hajalla uutisesta. Aloin vastikään seurustelemaan ja en tiedä miten kertoa miehelleni. Onko teillä mitään vinkkejä miten kertoa näin kinkkisestä asiasta ja miten jatkaa suhdetta eteenpäin?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Jos genitaaliherpes on sinulla nyt aktiivinen, voit kertoa kumppanillesi, että sinulla on herpes ja seksistä kannattaa pitää pientä taukoa, kunnes olet saanut rakkulat hoidettua. Ja jos seksiä harrastaa, kondomi on tärkeää olla mukana. Kumppanille on hyvä kertoa avoimesti herpeksestä, jotta hän voi itse valita ottaako riskin sen tarttumiseen oireettomassa vaiheessa.
Herpes tarttuu hyvin helposti ja monet kantavat virusta myös tietämättään. On siis mahdollista, että kumppanillasikin on jo virus. Onneksi ensimmäisen reaktion jälkeen oireet usein lievittyvät. Joillakin herpes voi oireilla vain kerran, joillakin säännöllisemmin. Jos oireita tulee säännöllisesti, estolääkitystä voi harkita. Voit lukea lisää genitaaliherpeksestä täältä.
Suhdetta voitte jatkaa aivan tavalliseen tapaan. Seksiteitse tarttuvat taudit ovat hyvin tavallisia eikä niistä tarvitse kantaa häpeää. Herpes on erittäin yleinen vaiva ja siihen on onneksi hyviä lääkkeitä ja voiteita, joten sen ei tarvitse antaa pilata elämää. Voit keskustella lääkärin kanssa tarkemmin lääkkeistä.
Oona Turunen