Hei. Minulla tuntuu pistävää kipua vaginassa seksin aikana. Kipu tuntuu...
Hei. Minulla tuntuu pistävää kipua vaginassa seksin aikana. Kipu tuntuu siis edestakaisin liikkeen aikana ja silloin, kun penis on vaginan sisällä. Silloin ei tunnu mitään kipua, kun penis työntyy vaginaan. Mistä tämä voisi johtua? Onko penis liian paksu tai vagina liian tiukka sisältä?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Yhdyntäkivut voivat johtua monistakin eri asioista, niin fyysisen kuin henkisenkin puolen seikoista. On hyvä juttu, että halusit lähteä hakemaan enemmän tietoa ja et jäänyt kärvistelemään kipujen kanssa, sillä erilaisia auttamiskeinoja on olemassa.
Kuvailemasi tilanne voi johtua arvelemistasi seikoista, mutta taustalla voi olla myös jokin muu syy. Kauanko tilannetta on kestänyt ja onko yhdyntään liittyvää kipua ollut aina? Oletko testannut itsetyydytystä ja jos olet, sattuuko sinuun silloinkin? Esimerkiksi tällaisia asioita on hyvä pohtia kokonaiskuvan kannalta.
Yhdyntäkipuja voivat aiheuttaa yksinkertaisimmillaan liian vähäinen liukaste tai limakalvojen ärtyminen joidenkin kondomimerkkien käytön yhteydessä. Myös emättimen tulehdukset voivat aiheuttaa kiputiloja yhdynnässä. Lisäksi joillekin matalahormoniset ehkäisypillerit aiheuttavat limakalvojen ohenemista ja siten myös yhdyntäkipuja. Joskus taustalla kuitenkin on emätinkouristus, jolloin lantionpohjan lihaksissa tapahtuu tahaton kouristus, kun sisälle työnnetään esimerkiksi penis tai sormi. Myös vulvodynia tai endometrioosi voivat aiheuttaa yhdyntäkipuja.
Mietittäessä psyykkiseltä kannalta, voivat esimerkiksi jotkin traumat tai aiemmin koetut kipukokemukset ja siitä johtuvat pelot aiheuttaa kipuja yhdynnässä.
Miltä teidän parisuhteenne tällä hetkellä tuntuu, onko tilanne aiheuttanut haittaa suhteellenne? Olisi tärkeää, että pystyisit juttelemaan omasta tilanteestasi kumppanillesi, jotta voisitte yhdessä keksiä juuri teille sopivan keinon toteuttaa seksuaalisuuttanne parisuhteessa. Omaa kehoaan on hyvä kuunnella, eli jos jokin tuntuu hyvältä, kannattaa jatkaa samaan malliin ja päinvastoin, jos jokin ei tunnu hyvältä. Sopivan auttamismuodon löytymiseksi olisi hyvä, että varaisit ajan gynekologin luota, jotta pystyttäisiin tarkemmin tutkimaan, mikä tilanteesi taustalla voisi olla. Kyseiset vaivat ovat tuttuja gynekologille, joten sinänsä ei kannata pelätä asioiden selvittämistä.
Myös seksuaaliterapeutille juttelemisesta voisi olla hyötyä. Voit tulla joko yksin tai voitte varata ajan yhdessä. Lisätietoa löydät täältä. Mikä tahansa tilanteen taustalla onkaan, voidaan sitä todennäköisesti lievittää tai hoitaa erilaisin menetelmin. Toivottavasti löydät sinulle sopivan auttamismuodon. Kaikkea hyvää sinulle.
Maija Nieminen