Hei! Minun elämässäni on jatkunut 4 vuoden P*r*o riippuvaisuus. Ei...
Hei! Minun elämässäni on jatkunut 4 vuoden P*r*o riippuvaisuus. Ei se tarkoita, että olisiko se häirinnyt ihmissuhdetta, harrastusta, opiskelua tai arkeni elämässä. Ongelma on, että olen tuntenut itseäni vähentyneen hormonia, kun ole elämäni aikana ihastunut tyttöihin tutustumisen aikana, mutta ei synny helposti ihastumisen tunteita, etten pystyisi ilmaisemaan ihastuksen tunteita, jos tunnen pelkäävänsä torjutuksi.
Miten voisin vähentää riippuvaisuutta, että hormonia hieman parantuisi?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Pornon katseleminen on sallittua ja moni käyttääkin pornoa esimerkiksi sooloseksin yhteydessä. Se, että pitää paljon masturboinnista tai seksistä ja harrastaa niitä paljon, ei välttämättä tarkoita sitä, että olisi riippuvainen. Riippuvuudella tarkoitetaan pakonomaista toimintaa, joka vaikuttaa haitallisesti ja häiritsee arkea tai ihmissuhteita. Mainitsit, että sinulle ei ole tapahtunut näin ja se on mukavaa kuulla.
Seksin ja masturboinnin aikana vapautuu useita erilaisia hormoneja, jotka tuottavat mielihyvän tunteita kehossa. Halutessasi voit miettiä, mihin tarpeeseen pornoa käytät. Jos katselee pornoa esimerkiksi silloin, kun elämässä on huolia, voi testata muita tapoja purkaa vaikeita tilanteita. Mikäli kokee pornon katselun omasta mielestään haitallisena, kannattaa pitää pientä taukoa. Tilalle voi keksiä jotain itselle kivaa tekemistä, johon voi uppotua ja joka tuottaa iloa.
Moni muukin pelkää torjutuksi tulemista. Tällaisia pelkoja saattaa syntyä esimerkiksi silloin, kun kertoo toiselle tunteistaan, mutta toinen ei vastaa omiin tunteisiin. Jos tunteiden ilmaiseminen on vaikeaa, on hyvä suhtautua asiaan lempeästi ja rauhassa. Mikäli kiinnostava tyttö löytyisi, voi toiseen tutustua ensin ystävänä. Jos teiltä löytyy yhteisiä mielenkiinnon kohteita, voi tytölle ehdottaa jotakin kivaa puuhaa, joka on molempien mieleen. Joskus asiat saattavat mennä eteenpäin ihan itsestään ja toinen voi myös itse olla aloitteellinen ja kertoa tunteistaan.
On hieno juttu, että lähdit etsimään apua huoliisi. Sinua voisi auttaa yhteydenotto neuvontapuhelimeen tai ajanvaraus seksuaalineuvojan vastaanotolta. Näin tilannettasi on mahdollista käsitellä paremmin ja täysin luottamuksellisesti. Yhteystietomme löytyvät täältä. Halutessasi voit vielä tutustua addiktoitunutta seksikäyttäytymistä käsittelevään artikkeliimme.
Neuvonnan tiimi