Hei, mitä mieltä olette seksisuhteesta, jossa osapuolet ovat iältään m19...
Hei, mitä mieltä olette seksisuhteesta, jossa osapuolet ovat iältään m19 ja n15? Jos siis kaikki tapahtuu yhteisymmärryksessä, molemmat haluavat toisiaan ja ovat jo kokeneita?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Laissa on määritelty suojaikäraja, joka on 16 vuotta. Tämä tarkoittaa, että aikuinen, joka harrastaa seksiä alle 16-vuotiaan kanssa syyllistyy seksuaaliseen hyväksikäyttöön. Poikkeuksellisesti suojaikäraja on 18 vuotta, jos kysessä on niin sanottu auktoriteettisuhde. Jos esimerkiksi 19-vuotias on 15-vuotiaan urheiluvalmentaja, suojaikäraja suojaa lasta.
Rikoksena ei kuitenkaan pidetä täysin yhteisymmärryksessä tapahtuneita seksisuhteita, joissa ei ole eroja henkilöiden iässä sekä henkisessä ja fyysisessä kehityksessä.
Kerroit, että tilanteessa molemmat ovat harrastaneet seksiä omasta tahdosta eikä ikäero ole niin suuri, että kehityksessä välttämättä olisi isoja eroja. Tilanteessa on kuitenkin hyvä olla tietoinen suojaikärajasta ja ottaa huomioon, että esimerkiksi lähipiirissä saattaa herätä huolta nuorten välisistä seksisuhteista, joihin liittyy muutamankin vuoden ikäero. Lisätietoa seksuaalisuuteen liittyen saatte vielä neuvontapuhelimesta.
Neuvonnan tiimi