Hei mulla ois monta kysymystä… Mulla on varmaankin genitaalinen herpes,...
Hei mulla ois monta kysymystä… Mulla on varmaankin genitaalinen herpes, otettiin kuitenki vanupuikolla testi ja perjantaina tulee tuomio..
Lääkäri väitti voin elää normaalisti mutta enhä mä voi harrastaa seksiä enää ikinä. Lääkäri sano että se tarttuu vain kun on rakkuloita mutta netissä taas lukee eri tavalla. Mä käytin itekki tän miehen kanssa kondomia ja en tienny että hänellä on tämä ja sain kuitenki herpeksen. Mitäs mä nyt teen kun eioo parannus keinoa vielä tulossa moneen vuoteen?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Olet toiminut aivan oikein käyttäessäsi kondomia ja et olisi voinut tehdä mitään muuta välttääksesi tilanteen syntymisen. Kondomin käyttö vähentää merkittävästi genitaaliherpeksen tarttumista, mutta ei valitettavasti suojaa aina täysin tartunnalta.
Kuvaamassasi tilanteessa on luonnollista, että moni kysymys pyörii mielessä ja ajatukset poukkoilevat eri suuntiin. Koska toistaiseksi ei ole varmaa tietoa, onko sinulla genitaaliherpes vai ei, voit pyrkiä antamaan vielä lepohetken mielellesi ohjaamalla ajatuksesi jonkin mielekkään tekemisen kautta pois tästä hetkestä. On ymmärrettävää, että olet kuitenkin varautunut myös toisenlaisiin uutisiin ja tutkinut asian taustoja. Noin yleisesti ottaen on varminta luottaa lääkärin ohjeisiin ja neuvoihin. Mikäli sinulla olisi genitaaliherpes, olisi hyvä, että juttelisit vielä tilanteestasi ja mahdollisista hoitovaihtoehdoista lääkärisi kanssa. Lääkäri osaa neuvoa sinua tarkemmin juuri sinun terveyteesi liittyvissä asioissa.
Ehkäpä tällaisissa tilanteissa on hyvä ottaa päivä kerrallaan. Jos oireita tulee, niihin on olemassa eri hoitomuotoja ja usein uusiutuvaan herpekseen on mahdollista saada myös estolääkitys. Ainahan voi olla onnea matkassa ja käydä niin, ettei herpes enää oireile ollenkaan koko loppuelämän aikana. Vaikka genitaaliherpestä ei toistaiseksi pystytä täysin parantamaan, voi herpeksen kanssa elää ihan normaalia elämää. Potentiaalisen seksikumppanin kanssa asia on hyvä ottaa puheeksi, mutta tätä ei kannata pelätä. On monia muitakin, joilla genitaaliherpes on, tai joita asia ei pelota.
Millainen olo sinulla tällä hetkellä on? Olivatpa uutiset millaisia tahansa, voi keskustelu jonkun luotettavan ihmisen kanssa, tai esimerkiksi soittaminen Sexpon neuvontapuhelimeen, auttaa. Toivottavasti mielialasi on jo parempi. Kaikkea hyvää sinulle.
Maija Nieminen