Hei mulla on tossa terskan alla ja siinä ympärillä varmaan...
Hei mulla on tossa terskan alla ja siinä ympärillä varmaan viisikymmentä sellasta tosi pientä valkosta ”pistettä”. Olisiko mitään tietoa mitä ne olisi? On ollu jo varmaan kuukausia mutta vähä jännittää.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On ihan luonnollista, että iholle syntyy joskus erilaisia ”pisteitä” tai näppyjä. Tapauksessasi voi olla kyse ihan tavallisesta ihon rakenteesta, tulehtuneista karvatupeista tai talinäppylöistä. Myöskin helmiäisnystyt ovat hyvin yleisiä miehillä. Helmiäisnystyjä esiintyy terskan juuressa monesti yhden tai kahden rivin verran ja iän myötä nystyt voivat vähentyä tai kadota. Helmiäisnystyt eivät ole tarttuvia. Mihinkään edellä mainittuihin näppyihin ei tarvita sen ihmeellisempää hoitoa, pelkkä hyvä henkilökohtainen hygienia riittää.
Et maininnut mitään seksitaudin mahdollisuudesta, mutta on hyvä muistaa, että mikäli tällainen vaara olisi, on hyvä käydä seksitautitesteissä. Noin muutoin jännitys on luultavasti ihan turhaa. Erilaisia näppyjä voi syntyä pitkin elämää ja monesti näpyt ovat vaarattomia. Täyden varmuuden tilanteeseesi saat kuitenkin vain terveydenhuollosta, joten jos asia vaivaa sinua, tai ”pisteet” oireilevat jollakin tavalla, kannattaa varmuuden vuoksi varata vielä aika esimerkiksi terveydenhoitajan luota. Tsemppiä ja huolettomia hetkiä sinulle jatkoon.
Maija Nieminen