Hei! Naispuolisen kaverini puolesta kyselen, hän ei tiedä keneltä kysyä....
Hei! Naispuolisen kaverini puolesta kyselen, hän ei tiedä keneltä kysyä. Voiko uimahallissa polskiessa tulla jokin tulehdus alapäähän? Tai voiko esim. kloori ärsyttää limakalvoja? Vai mistä voi johtua lisääntynyt valkovuoto, kutina/kirvely ja kalamainen haju uimahallikäynnin jälkeen?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Kiva, että haluat auttaa kaveriasi. Tulehdusreaktio voi tulla hyvin erilaisista asioista, mutta on ihan mahdollista, että joillekin uimahallin kloorivesi laukaisee tulehdusreaktion alapäässä. Jos siis oireita ilmenee jatkuvasti uimahallissa käymisen jälkeen, on hyvä miettiä jotakin muuta vastaavaa vaihtoehtoa, kuten esimerkiksi järvessä uimista/avantouintia talvella.
Olet hieno ystävä, kun kaverisi uskaltaa kertoa sinulle luottamuksellisia asioita. Voit mainita kaverillesi, että eri emätintulehduksiin on saatavilla apteekista käsikauppalääkkeitä, joita voi apteekin henkilökunnan opastuksella testata. Tietysti kaikkein varminta on todeta tilanne lääkärillä ja näin löytää juuri kaverillesi sopiva hoitomuoto. Hyvää vointia kaverillesi!
Maija Nieminen