Hei olen 14v poika helsingistä ja minulla on kiusallinen ongelmaesinahkani...
Hei olen 14v poika helsingistä ja minulla on kiusallinen ongelma
esinahkani vietiin kun olin pieni ja nyt ystäväni ovat saaneet tietää asiasta
minua harmittaa kun ei ole esinahkaa ja olen katkera vanhemmilleni
olisi kiva saada ongelmaan apua että olisiko leikkaus mahdollinen jotta saisin esinahkani takaisin pliz

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Esinahka saatetaan leikata lääketieteellisistä tai kulttuurillisista syistä. Maailmassa on hyvin paljon peniksiä, joiden esinahka on leikattu, vaikka Suomessa se ei ole niin yleistä.
Usein esinahka leikataan lapsen ollessa melko pieni eikä hän tällöin voi itse valita, suostuuko leikkaukseen. On ymmärrettävää, että myöhemmin voi tuntea katkeruutta ja harmitusta. Onko sinulla lähipiirissäsi joku luotettava aikuinen, jonka kanssa pystyt puhumaan näistä tunteista?
Helposti myös vertailemme itseämme toisiin. Esinahaton penis on aivan yhtä arvokas ja tärkeä kuin esinahallinen penis. Esinahan puuttumisesta ei saa kiusata tai nälviä. Jos olet kohdannut kiusaamista, on tärkeää kertoa siitä aikuiselle. Voit myös sanoa ystävillesi, että peniksesi on hyvä juuri sellaisena kuin se on ja kaikilla on omanlaisena penis.
Oona Turunen