Hei.Olen 16-vuotias tyttö, ja mieltäni painaa se, kun olen menettänyt...
Hei.
Olen 16-vuotias tyttö, ja mieltäni painaa se, kun olen menettänyt täysin mielenkiintoni seksiin ja muutenkin läheisyyteen. Pelkkä ajatuskin ahdistaa, enkä halua päästää ketään lähelleni seksuaalisessa mielessä. Mielenkiintoni seksiin hiipui samaan aikaan kun valtavat ulkonäköpaineet tulivat osaksi elämääni. Häpeän kehoani enkä halua näyttäytyä kenellekään myöskään alasti, tilanne olisi maailman epämukavin mitä voisin kuvitella. Voiko haluni palata takaisin kun ulkonäköpaineet väistyvät?

Hei. Kiitos kysymyksestäsi.
Moni asia elämän varrella voi vaikuttaa siihen, miten koemme seksuaalisuuden ja läheisyyden. Erilaiset ulkonäkö- ja suorituspaineet mietityttävät monia meihin yhteyttä ottavia. Omaa kehoa koskevat kielteiset ajatukset voivat saada meidät ajattelemaan, että muutkin näkisivät kehomme kielteisesti, vaikka näin ei todellisuudessa olekaan.
Halun vaihtelu ja seksuaalisen mielenkiinnon kasvaminen tai väheneminen eri elämänvaiheissa on hyvin tavallista. On hyvin mahdollista, että kyky suhtautua kehoon neutraalimmin voisi kohdallasi tuoda erilaista näkökulmaa myös seksuaalisuuteen tai läheisyyteen. Koska ulkonäköpaineiden häviämisen aikataulu ei ole tarkasti tiedossa, on hyvä miettiä myös sitä, mitä voisi tehdä jo tässä nykyisessä tilanteessa.
Koska tunnistat niin hyvin sen, että muutoksen taustalla on ulkonäköpaineiden lisääntyminen, voisi koittaa tarkastella sellaisia tilanteita, joissa ulkonäköpaineiden vaikutus on edes vähän vähäisempi. Millaisissa tilanteissa koet, että voit olla edes hiukan ystävä oman kehosi kanssa? Miten toimit noissa tilanteissa? Miten noissa tilanteissa toimivia keinoja voisi ottaa laajemminkin käyttöön?
Toinen mahdollisuus voisi olla kokeilla vaihtaa näkökulmaa. Lähestymme kehoamme usein ulkonäön kautta. Mitä jos pohtisikin sitä, mitä mikin kehon osa mahdollistaa. Mistä kehoa voisi ehkä jopa kiittää, vaikka siihen ei kokonaisuutena ihan täysin tyytyväinen olisikaan? Miten keholle voisi osoittaa ystävällisyyttä, vaikka jokin asia kehossa harmittaisikin?
Kannustaisin sinua juttelemaan fiiliksistäsi jollekulle luotettavalle ihmiselle, vaikkapa ystävälle tai ammattilaiselle, jonka kanssa voisit miettiä toimintavaihtoehtoja tilanteessasi. Myös me juttelisimme mieluusti kanssasi lisää. Voit soittaa neuvontaamme tai ottaa yhteyttä lomakkeella.
Maria Vihlman