Hei, olen 16v poika. Huomasin, että minulla on oikeassa kiveksessä...
Hei, olen 16v poika. Huomasin, että minulla on oikeassa kiveksessä sellainen todella pehmeä, pieni, liikkuva ja rakkulamainen patti, se ei ole yhtään kipeä ja välissä sitä ei edes löydä. Mikä se voisi olla?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mukavaa, että huolehdit terveydentilastasi. Näin netin kautta on vaikeaa sanoa varmasti, mikä on tilanteesi taustalla. Kiveksiin saattaa joskus kertyä esimerkiksi pieniä ja oireettomia nestekertymiä tai rakkuloita. Nämä muutokset ovat usein hyvälaatuisia, mutta tilanteen voi sanoa varmaksi vain lääkäri. Siksi kannattaakin varata aika esimerkiksi koululääkärin vastaanotolta. Näin saa itselleenkin mielenrauhan, kun tilanne on selvitetty. Jos asia vaivaa mieltä, kannattaa aina jutella jonkun turvallisen aikuisen kanssa, sillä kyse on melko yleisestä tilanteesta ja asiassa ei ole mitään hävettävää. Lisätietoa erilaisista kivesten pateista löydät täältä.
Kivekset on hyvä tutkia säännöllisesti, niin kuin olet ehkä tehnytkin. Lisätietoa tutkimisesta löydät vielä täältä. Sivun vasemmassa reunassa on myös laatikko, jonka kautta löydät video-ohjeet kivesten tutkimiseen. Tsemppiä ja hyvää vointia.
Neuvonnan tiimi