Hei.Olen 17-vuotias poika Etelä-Suomesta. Olen huomannut, että minulla on kivespusseista...
Hei.
Olen 17-vuotias poika Etelä-Suomesta. Olen huomannut, että minulla on kivespusseista aina ylös melkein esinahan ylimpään kohtaan saakka valkoisia näppylöitä. Näppylät tuntuvat sormella pieniltä kuhmuilta. Osaisitteko kertoa minulle, että mitä ne voisivat olla? Olen yrittänyt googlata samanlaisista näpyistä tietoa, mutta en ole löytänyt yhtään samanlaista ongelmaa. En ole harrastanut seksiä.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että tarkkailet terveyttäsi ja olet hakenut tietoa tilanteeseesi liittyen.
Sukuelinten alueelle saattaa syntyä erilaisia näppyjä tai ihon epätasaisuuksia, jotka ovat yleensä vaarattomia. Varsinkin murrosiässä genitaalialueelle voi muodostua punoittavia finnejä tai vaaleita talinäppylöitä. Näppylöitä ei kannata puristella, jotta ne eivät tulehdu ja myös hyvä hygienia tukee näppyjen hoitoa.
Terskan reunaan voi syntyä yhden tai kahden rivin verran myös helmiäispapuloita tai helmiäisnystyjä, jotka kiertävät terskan ympäri kuin helminauha. Nystyt ovat tuttuja muillekin ja niistä ei ole vaaraa eikä niitä tarvitse hoitaa. Helmiäispapuloita voi esiintyä lisäksi peniksen varressa tai kivespussin ihossa.
Kauanko sinulla on ollut kyseisiä näppyjä? Ovatko näpyt oireettomia? Todennäköisesti kyse ei ole mistään vakavasta tilasta, etenkin, kun seksitaudin mahdollisuutta ei ole. Erilaiset näppylät on kuitenkin aina varminta tarkastuttaa terveydenhoitajan luona, jotta asiaan saadaan täysi varmuus. Ei ole silti syytä nolostua, tällainen on terveydenhoitajan osaamisalaa ja hän osaa hoitaa asian hienotunteisesti. Jos siis asia painaa edelleen ja kyse ei ole mistään edellä mainituista vaihtoehdoista, näppylät muuttavat ulkonäköään, kipeytyvät tai kasvavat, kannattaa olla yhteydessä terveydenhoitajaan. Tsemppiä sinulle jatkoon.
Neuvonnan tiimi