Hei, olen 17v poika. Voiko olla sukukypsä vaikkei ”yökastelua” ole...
Hei, olen 17v poika. Voiko olla sukukypsä vaikkei ”yökastelua” ole ikinä tullut. Siemensyöksy tulee kylläkin itsetyydytyksen avulla.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mukavaa, että olet kiinnostunut terveydestäsi ja kehityksestäsi.
Tarkoitatko ”yökastelulla” yöllisiä siemensyöksyjä? Monilla tosiaan saattaa ilmetä yöllisiä siemensyöksyjä varsinkin murrosiässä. On kuitenkin mahdollista, että kaikilla ei yöllisiä siemensyöksyjä ilmene ja tässä ei pitäisi olla mitään vaarallista. Jokaisen keho on omanlaisensa ja hyvä sellaisenaan. Niin kauan kuin onnistut saamaan siemensyöksyn esimerkiksi itsetyydytyksen kautta ja olet noin muutoinkin kehittynyt tavalliseen tahtiin, kaikki vaikuttaisi olevan kunnossa. Voit siis olla huoleti, ihminen voi olla sukukypsä, vaikkei olekaan koskaan saanut siemensyöksyä unen aikana. Lisätietoa sukukypsyydestä saat halutessasi vielä terveydenhoitajalta.
Maija Nieminen