Hei! Olen 19-v poika ja harrastin tänä kesänä ensimmäistä kertaa...
Hei! Olen 19-v poika ja harrastin tänä kesänä ensimmäistä kertaa seksiä. Tämä oli niin sanottu yhden illan juttu. Ongelmana oli, etten saanut erektiota pysymään kunnolla enkä lauennut. Ajattelin, että sen voi laittaa jännityksen piikkiin. Kuitenkin ajattelin, ettei tämä haitannut paljoa. Nyt tästä on kulunut jo pari kuukautta, ja olen huomannut, ettei erektio edes pysy enää kunnolla itsetyydytyksessä tai pornoa katsellessa. Aikaisemmin tällaista ongelmaa ei ole ollut. Pitäisikö hakeutua hoitoon?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Joskus elämässä voi tulla eteen tilanteita, joissa erektio lopahtaa. Tällainen ei siis ole mitenkään tavatonta ja myös nuorilla voi ilmetä kuvaamiasi toivomattomia tilanteita. Erektiokykyyn vaikuttavat monet eri tekijät ja erektiokyvyn ylläpitäminen usein vaikeutuu stressaavissa tilanteissa. Kuten itsekin mainitsit, voi esimerkiksi jännityksellä olla osansa tuossa sinun ekassa kerrassasi. Miten tilanne eteni siitä, pystyittekö käymään läpi tapahtunutta vai jäikö kaikki ikään kuin ilmaan?
Kerroit, että aiemmin sinulla ei ollut vaikeuksia pitää yllä erektiota itsetyydytyksen aikana. Joillakin henkilöillä saattaa käydä niin, että ikävät kokemukset voivat aiheuttaa pelkoa epäonnistumisesta myös seuraavalla seksikerralla. Nämä henkiset paineet taas saattavat vaikuttaa erektiokykyyn yhä uudelleen. Syntyy tietynlainen epäonnistumisen kierre, joka ruokkii itseään ja voi tuntua pidemmän päälle lannistavalta. Olisi hyvä pyrkiä seuraavilla itsetyydytyskerroilla kohtaamaan itsensä armollisesti ja keskittyä ilman suorituspaineita vain siihen, mikä tuntuu hyvältä. Jos erektio tulee, niin saallii sen tulla. Ja jos erektio laskee, niin antaa sen laskea, sillä aina on mahdollista saada uusi erektio myöhemmin.
Et maininnut kysymyksessäsi, saatko yöllisiä siemensyöksyjä? Erektiovaikeuksien taustalla voi olla myös muita eri syitä, kuten esimerkiksi diabetes, verenpainetauti, erilaiset lääkkeet tai päihteiden käyttö. Jos koet, että taustalla voisi olla jokin fyysinen vaiva, kannattaa rohkeasti olla yhteydessä lääkäriin selvittääksesi, että kaikki on kunnossa.
Monesti tapahtuneista puhuminenkin jo helpottaa omaa oloa ja auttaa saamaan uutta näkökulmaa asioihin. Siksi sinua voisi hyödyttää keskusteleminen joko puhelinneuvonnassamme tai seksuaalineuvojan vastaanotolla. Yhteystiedot löydät täältä. Tsemppiä sinulle jatkoon.
Maija Nieminen