Hei, olen hieman yli 30 vuotias mies ja erektiokyvystäni on...
Hei, olen hieman yli 30 vuotias mies ja erektiokyvystäni on tullut tosi epävarma etten enää oikein eturauhasen pettämisen vuoksi uskalla tavata naisia. Missä voi olla vika?Että noin yhtenä päivänä kymmenestä saatan kiihottua paljonkin mutta sitten voi mennä montakin päivää että ei mitään eloa. Libidossakin ongelmaa. Kokeilin muutama vuosi sitten luontaistuotteita ja viagraakin silloisissa suhteissa tehostamaan ja ne toimivat tuolloin. voiko johtua siitä että ne ovat sotkeneet elimistöäni?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hyvä juttu, että olet tarkkaillut seksuaaliterveyttäsi. Ihmisen keho ei ole kone ja siksi joskus voi käydä niin, että erektio ei pysykään yllä tai ihminen ei kiihotu joka päivä. Ilmeisesti tilanteesi on kuitenkin ollut samanlainen jo jonkin aikaa? Oletko havainnut, onko sinulla aamuerektioita tai pystytkö saamaan siemensyöksyn, jos erektio pysyy yllä?
Monesti erektiovaikeuksien taustalla voi olla hyvin erilaisia syitä. Mainitsit, että koet libidossasi olevan ongelmaa. Tällaisissa tilanteissa taustalla voivat olla hormonaaliset syyt, kuten testosteronivaje. Onko sinulla ollut muita oireita, esimerkiksi univaikeuksia, ärtyneisyyttä, tehottomuutta tai ahdistuneisuutta? Nämä jo itsellään voivat vaikuttaa erektiokykyyn tai viitata johonkin taustalla olevaan hormonaaliseen syyhyn. Erektiokykyyn voivat vaikuttaa heikentävästi myös esimerkiksi erilaiset lääkkeet, päihteet, ylipaino, diabetes tai verenpainetauti. Lisäksi erilaiset pelot epäonnistumisesta, stressitilat tai masentuneisuus voivat vaikuttaa erektiokykyyn.
Luultavasti muutama vuosi sitten nautitut luontaistuotteet tai Viagra eivät vaikuta elimistöön enää tällä hetkellä kuvaamallasi tavalla. Viagran haittavaikutukset yleensä havaitaan jo melkein heti, sillä oireisiin kuuluvat esimerkiksi näköhäiriöt ja pahoinvointi. Varmimmin asiaan osaa vastata kuitenkin lääkäri. Tuntuiko sinusta, että Viagran kanssa olosi oli itsevarmempi ja luotit siihen, että erektio syntyy? Joskus voi käydä niin, että kun tämä ns. henkinen turva on poissa, voi pelko ”epäonnistumisesta” jäytää mielessä ja aiheuttaa vaikeuksia saada erektiota tai ylläpitää sitä.
Ikävää kuulla, ettet tilanteesi takia uskalla tavata enää naisia. Monesti kumppani suhtautuu hyvin, jos asiasta kertoo avoimesti, mutta on toki ymmärrettävää, jos ei ihan kaikille halua omasta seksuaalihistoriastaan heti kertoa. Jotta saisit paremmin selvitettyä erektiovaikeuksiesi taustaa, olisi sinun hyvä käydä lääkärissä juttelemassa omasta tilanteestasi. Lääkärissä voisit saada enemmän osviittaa siitä, voisiko taustalla olla vain jokin fysiologinen seikka, etenkin, jos seksihalut ovat vähissä ja ne eivät selity ohimenevillä elämäntilanteeseen kuuluvilla asioilla.
Koska asia vaikuttaa hyvin monella eri tasolla hyvinvointiin, voisi sinua hyödyttää myös keskusteleminen neuvontapuhelimessamme tai seksuaalineuvojan vastaanotolla. Yhteystiedot palveluihin löydät täältä. Tilannetta ei tarvitse hävetä, sillä moni muukin miettii samoja asioita kanssasi ja palveluissamme asioista keskustellaan luottamuksellisesti. Toivottavasti löydät jonkin sinulle sopivan auttamismuodon.
Maija Nieminen