Huoli kalun koosta ja kalusta vinoileminen
Hei. Olen huolestunut kaluni koosta. Olen jo 16vuotias ja se on levossa kuin pikkusormi ja kovanakin vain 11 senttiä. 2 vuotta nuoremmalla veljelläni on levossakin samankokoinen kuin minulla kovana. Kivekseni ovat noin 3-senttiset. Koulussa ja futisharkkojen jälkeen suihkussa kaverit joskus vinoilevatkin pienestä kullistani. Pitäisikö mennä johonkin tutkimukseen ja voiko vielä jotenkin kullia kasvattaa?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Kalun ja kivesten koko huolettaa muitakin, joten et ole ainoa, joka näitä pohtii. Yhtä samanlaista ihmistä ei ole olemassa, joten sukuelinten koossa ja ulkonäössä on aina yksilöllisiä eroja. Jokaisen keho on kuitenkin hyvä sellaisenaan ja siten myös vertailu toisiin on turhaa.
Kiveksesi vaikuttaisivat kehittyneet tyypilliseen tahtiin, sillä keskimäärin kivekset kasvavat noin 3-5 cm pituisiksi. Myös kalusi on erektiossa aivan tavallisen kokoinen. Valitettavasti kaluun ei voi kotikeinoin saada pituutta. Mikäli virtsaaminen, erektiot ja siemensyöksyt onnistuvat toivotunlaisesti, voit olla ylpeä sukuelimistäsi, sillä ne toimivat kuten pitääkin. Seksuaalisen nautinnon kannalta on myös huomioitava, että nautinto ei ole kiinni kalun koosta.
Ikävää, jos saat kuulla vinoilua kalusi koosta. Kenenkään kehoa ei saisi ivata, olipa kyse sitten leikkimielisestä vitsistä tai ilkeäksi tarkoitetusta kommentista. On tärkeää, että huomautat kavereillesi heidän vinoiluistaan ja kerrot sen olevan turhaa ja satuttavaa. Voi olla, että he ovat aivan yhtä epävarmoja omasta kehostaan ja pyrkivät vinoilullaan pönkittämään itsetuntoaan tai siirtämään huomion omasta kehostaan toisen kehoon. Jos tilanne jatkuu, on asiasta sallittua sanoa opettajalle tai valmentajalle. Tilanteessa ei ole mitään noloa ja heillä saattaa olla kokemusta tällaisten asioiden hoitamisesta aiemmiltakin vuosilta.
Toivottavasti sinulla olisi jo parempi mieli ja tilanne rauhottuisi koulussa ja harkoissa. Mikäli asia huolettaa sinua, voit jutella tunteistasi ja kehoosi liittyvistä asioista terveydenhoitajan kanssa. Terveydenhoitajalta voit tarkastaa omaan kehitykseesi kuuluvia asioita ja keskustella hyvinvoinnistasi. Lisäksi meihin saa aina olla yhteydessä neuvontapuhelimen kautta.
Neuvonnan tiimi