Hei! Olen jo kypsään ikään (55 v.) ehtinyt eronnut nainen....
Hei! Olen jo kypsään ikään (55 v.) ehtinyt eronnut nainen. Erosta on pari vuotta ja nyt olen löytänyt uuden kumppanin. Ongelmani on, että eksälläni oli normaalia kookkaampi penis, noin 20 cm ja 15 cm ympärystä, kun taas nykyisellä on ilmeisesti tavallista pienempi (12 ja 10 cm) enkä oikein tunne yhdynnässä hänen kanssaan mitään. Mikä neuvoksi?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mukavaa, että olet löytänyt elämääsi uuden arvokkaan ihmissuhteen. Peniksen koko vaihtelee miehen mukaan ja luonnollisesti jollakulla saattaa olla kookkaampi penis kuin toisella. Seksi ja seksuaalisuus ovat kokonaisvaltaisia asioita ja siksi seksuaalisen nautinnon saaminen on mahdollista eri ihmisten kanssa, riippumatta peniksen koosta.
Yhdynnässä tuntumaa voi parantaa seksiasentoja ”hienosäätämällä”. Erilaisia seksiasentovinkkejä voi löytää vaikkapa kirjojen tai netin avulla. Vaihtoehdoista voi etsiä esimerkiksi sellaisia, joissa klitoris saa stimulointia, mutta monia muitakin asentoja voi kokeilla. Kannattaa silti huomioida, että yhdyntä on vain pieni osa seksiä ja siten asiaa onkin hyvä katsoa laajemmassa näkökulmassa seksuaalisen nautinnon kautta. Oletteko kokeilleet muita keinoja tuottaa sinulle seksuaalista tyydytystä? Kumppanille voi näyttää, mistä itse pitää ja millainen kosketus tuntuu itsestä hyvältä. Myös suuseksin, käsin hyväilemisen ja erilaisten seksivälineiden avulla voi saada lisänautintoa, mikäli yhdyntä ei tunnu riittävän tyydyttävältä.
Seksuaalisuus on hyvin herkkä osa-alue ihmisen elämässä ja siksi voi olla vaikeaa ottaa puheeksi seksiin liittyviä asioita, etenkin, jos kyseessä on verrattain tuore suhde. Keskusteleminen silti kannattaa, sillä yhdessä pohtimalla voitte löytää jonkin teille molemmille nautinnollisen tavan harrastaa seksiä. Keskustelu on hyvä pitää kuitenkin hienotunteisena ja lähestyä asiaa enemmänkin nautinnollisemman seksin kuin jonkinlaisen vertailun näkökulmasta. Jos tuntuu, että haluaisit käsitellä asiaa ensin yksin, voit soittaa neuvontapuhelimeemme, jonka avulla tilanteestasi on mahdollista puhua tarkemmin. Myös kumppanin kanssa on sallittua olla meihin uudestaankin yhteydessä, jos se tuntuu parhaimmalta vaihtoehdolta. Hyvää jatkoa teille.
Neuvonnan tiimi