Hei! olen jo pidemmän aikaa miettinyt että onko normaalia kun...
Hei! olen jo pidemmän aikaa miettinyt että onko normaalia kun kuukautiskivut säteilevät minulla takapuoleen,pahimmillaan yhdellä kerralla jopa kävely teki helvettiä?.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Onpa ikävää kuulla, että kuukautisten aikana olosi on kivulias. Jossakin määrin on ihan tavallista, että kuukautiskivut voivat tuntua esimerkiksi vatsassa, selässä tai jaloissa. Näihin kipuihin saattaa auttaa ihan pelkkä liikunta, lepääminen, lämpötyyny tai kipulääke. Ilmeisesti kuitenkin sinun tilanteessasi näistä lievityskeinoista ei ole apua riittävästi tai ollenkaan?
Tiedätkö, onko suvussasi muilla samanlaisia oireita kuin sinulla on? Monesti geeniperimä määrittää ainakin osittain kehomme ulkonäköä sekä toimintaa ja tietämällä sukusi naisten tarinaa, voit ehkä tietää paremmin, mikä auttaisi sinun tilanteessasi. Joskus kovat ja lamauttavat kivut voivat olla merkki endometrioosista. Endometrioosissa kuukautiskivut voivat ilmetä esimerkiksi suolisto-, virtsaamis- yhdyntä tai tärinäkipuna. Koska kerroit, että sinulla on ollut kovia kipuja kuukautisten aikana, olisi hyvä, että juttelisit lääkärin kanssa asiasta. Ei ole mukavaa kärsiä kivuista kuukaudesta toiseen, joten lääkärin avulla voitte löytää sinulle sopivan hoitomuodon. Asiaa ei tarvitse hävetä tai asian hoitamista ei kannata viivytellä, sillä moni nainen on kanssasi samanlaisessa tilanteessa. Jos sinua kiinnostaa, voit myös tutustua Moona.infon sivuihin, joista löytyy lisää tietoa esimerkiksi kuukautiskipuihin liittyen.
Toivottavasti sinulla on jo parempi olo ja kivut saataisiin pian aisoihin. Aina kannattaa jutella asiasta turvallisen aikuisen kanssa, jos tilanne vielä huolettaa sinua. Kaikkea hyvää sinulle jatkossa.
Maija Nieminen