hei! Olen miettinyt onko penikseni liian pieni. Se on noin...
hei! Olen miettinyt onko penikseni liian pieni. Se on noin 5cm kun ei ole erektiota. Silloin kuin on erektio niin see on about 7,5-8cm pitkä. Kaverillani on huomattavasti isompi penis kuin minulla ja se huolestuttaa minua.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Peniksen kokoon liittyvät huolet ovat hyvin tavallisia ja usein tulee melkein vahingossakin vertailtua itseään muihin. Näin ei kuitenkaan kannata tehdä, sillä jokaisen keho on omanlaisensa ja niin kauan kuin virtsaaminen, erektiot ja siemensyöksyt onnistuvat, ei ole syytä huoleen.
Et maininnut, minkä ikäinen olet ja onko murrosikäsi kokonaan jo ohi. Tällaiset yksityiskohdat on hyvä ottaa huomioon, kun vertailee omia mittojaan. Peniksen kehittyminen voi kestää kivesten kasvamisen jälkeen jopa kaksi vuotta, ennen kuin lopullinen mitta on saavutettu. Ei myöskään kannata liikaa verrata itseään keskivertomittoihin, sillä mitat antavat vain osviittaa todellisuudesta. Paljon mahtuu mukaan peniksiä, jotka ovat ihan hyvän mittaisia, mutta skaalan eri päistä. On myös tärkeää muistaa, että seksuaalista nautintoa voi tuottaa toiselle peniksen lisäksi esimerkiksi käsien tai suun avulla. Siksi ei kannata liikaa vertailla itseään kavereihin, kokonaisuus ratkaisee, eikä niinkään koko.
Huolet voivat tuntua ikäviltä ja omista murheistaan kannattaa jutella jonkun luotettavan henkilön kanssa. Jos asia painaa sinua, voit jutella kehityksestäsi myös terveydenhoitajan kanssa. Aina saa myös soittaa meidän neuvontapuhelimeemme, jossa voit puhua tunteistasi luottamuksellisesti. Kaikkea hyvää sinulle jatkossa.
Maija Nieminen