Hei! Olen nainen ja minulla on ongelma itsetyydytyksen ja peppuseksin...
Hei! Olen nainen ja minulla on ongelma itsetyydytyksen ja peppuseksin kanssa. Saatan laittaa sormeni peppuun, ja huolehdin, että tämä sormi ei koske vaginan alueelle. Monesti on kuitenkin tuloksena hiivatulehdus, tämä on toistunut monta kertaa. Mikähän tähän auttaisi?

Hei ja kiitos kysymyksestäsi.
Kuvaamassasi tilanteessa toimintasi kuulostaa siltä, että peräaukon bakteereja ei pitäisi päästä emättimen tai vulvan alueelle. Jäin pohtimaan, että kuuluuko tilanteeseen jotakin anaalin hyväilyyn liittymätöntä toimintaa, joka voisi vaikuttaa hiivatulehdukseen. Käytätkö esimerkiksi pesuainetta tai liukuvoidetta, joka voisi ärsyttää ihoa tai emättimen bakteeritasapainoa?
Liittyykö hiivatulehdus yksinomaan anaalin hyväilyyn ja jääkö  hiivatulehdus tulematta jos et hyväile anaalia? Onko kertoja, jolloin hyväilet anaaliasi mutta hiivatulehdusta ei tule? Mikäli näin on, teetkö noilla kerroilla jotakin eri tavoin kuin silloin, kun hiivatulehdus tulee?
Hiivatulehdus on varsin tavallinen ja harmillinen vaiva, johon yleensä on kuitenkin löydettävissä toimiva hoito. Jos hiivatulehdukset toistuvat tai oireet ovat hankalia, kannattaa vaivan kanssa hakeutua lääkäriin parhaan avun saamiseksi.
Maria Vihlman