Hei. Olen ollut lesboudestani varma jo vähän yli vuoden ajan....
Hei. Olen ollut lesboudestani varma jo vähän yli vuoden ajan. Vanhempani ovat vihamielisiä suhtautumisessaan homoseksuaalisuuteen ja tämän vuoksi olenkin päättänyt tulla kaapista vasta kotoa pois muutettuani. Koen tilanteen hyvin vaikeaksi ja suren asiaa käytännössä joka päivä hyvin voimakkaasti. Pelkään että vanhempani tulevat häpeämään lesbouttani ja yrittävät manipuloida minua elämään heterona. Onko minulla tästä kaikesta huolimatta oikeus elää tulevaisuudessa rakastamani naisen kanssa?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Onpa ikävää kuulla tilanteestasi kotona. Moni muukin elää tai on elänyt samanlaisessa ympäristössä ja salannut sisimmät tunteensa, et siis ole yksin maailmassa tämän asian kanssa, vaikka salaisuus voi tuntuakin liian suurelta pitää. Jokainen ilmentää omaa seksuaalisuuttaan haluamallaan tavalla ja omassa seksuaalisessa suuntautumisessa ei ole mitään pahaa tai väärää. Sinulla on siis oikeus elää rakastamasi naisen kanssa yhdessä, jos sinusta/teistä siltä tuntuu.
Vanhemman tunneside lapseen on hyvin voimakas ja se kestää monenlaisia horjuttamisia. Joskus vanhemmat asettavat erilaisia toiveita lapsen tulevaisuuden suhteen. Jokaisella lapsella on kuitenkin oikeus luoda juuri sellainen tulevaisuus kuin hän itse haluaa ja siksi vanhemmilla ei ole oikeutta myöskään manipuloida kenenkään tulevaisuutta, etenkin, kun kyse ei ole mistään laittomasta asiasta. Joskus voi käydä niinkin, että vaikka ensin vanhempien reaktio olisi kielteinen, voi asiaan ajan kanssa myös sopeutua, se vain vaatii vanhemmilta ajatustyötä.
Oletko jutellut kenenkään kanssa lesboudestasi ja sen salailusta? Onko sinulla tällä hetkellä kumppania vai onko sellainen vasta toiveissa? Jos kumppani jo löytyy, miten hänen huoltajansa suhtautuvat tilanteeseen ja voisitko saada heiltä tukea? Sinua voisi helpottaa jonkun aikuisen tuki ja tämä aikuinen voisi olla myös tarvittaessa läsnä, jos sinulle tulee sellainen tilanne vastaan, että koet olevasi tarpeeksi rohkea kertoaksesi seksuaalisesta suuntautumisesta vanhemmillesi.
Oletko jo tutustunut Setan toimintaan? Heiltä voisit saada vertaistukea ja neuvoja tilanteessasi vielä konkreettisemmin. Heillä on esimerkiksi erilaisia nuortenryhmiä, joihin voit tutustua täältä. Tarvittaessa myös vanhemmille löytyy omat sivunsa, mikäli asian käsittely tulee jossain vaiheessa ajankohtaiseksi.
Ei ole mukavaa elää surun ja muiden voimakkaiden tunteiden kanssa. Jos tilanne tuntuu liian raskaalta kantaa yksin, myös terveydenhoitajalle voi puhua. Lisäksi Sexpon neuvontapuhelimeen saa aina soittaa luottamuksellisesti. Olet arvokas juuri tuollaisenaan. Kaikkea hyvää sinulle nyt ja jatkossa.
Maija Nieminen