Hei. Olen parikymppinen nainen, ja olen joutunut seksuaali-identiteettini kanssa jonkinlaiseen...
Hei. Olen parikymppinen nainen, ja olen joutunut seksuaali-identiteettini kanssa jonkinlaiseen solmuun, sillä olen ihastunut työpaikallani itseäni lähes 20 vuotta vanhempaan naiseen. Pystyn keskustelemaan hänen kanssaan monista eri kipeistäkin asioista ilman pelkoa, ja eniten minua viehättää hänessä luonteen vahvuus ja iän tuoma viisaus monen asian suhteen. Hän on myös hyvin kaunis ja viehättävä persoona, enkä monena päivänä saa häntä pois mielestäni. Miten minun tulisi suhtautua koko asiaan?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On ihan luonnollista, että elämä saattaa tuoda eteemme ihmisiä, joiden olemus ja läsnäolo jollakin tavalla koskettavat meitä. Siksi onkin ymmärrettävää, että eteen voi tulla myöskin tilanne, jossa tulee tarkasteltua ja kyseenalaistettua omaa minäänsä ja seksuaali-identiteettiään. On jokaisen oma asia, kuinka oman seksuaalisen suuntautumisensa määrittelee, vai määritteleekö sen tarkemmin ollenkaan. Jotkut saattavat kokea olevansa täysin heteroita, vaikka ihastuisivatkin joskus saman sukupuolen edustajaan, toiset taas voivat kokea olevansa esimerkiksi biseksuaaleja. Monet kuitenkin voivat määritellä tilanteen vain niin, että ihastuvat ihmiseen eivätkä niinkään sukupuoleen.
Kuvaat hyvin kauniisti työkaveriasi. Ihastumisen syitä on hyvin monimutkaista selvittää ja kaikessa kimuranttiudessaan ihastumme ihmisiin, joissa on tuttuja ja samoja piirteitä kuin meissä, mutta kuitenkin myös sellaisia piirteitä, joita haluaisimme ehkäpä omata. Millainen elämäntilanteesi noin muutoin on, oletko esimerkiksi parisuhteessa? Onko sinulla elämässäsi vanhempaa naishahmoa, jonka puoleen kääntyä eri elämänvaiheissa? Joskus ihastuminen voi peilata esimerkiksi niitä kohtia, jotka puuttuvat jollakin tasolla elämästämme tai ihmissuhteistamme. Et avannut tilannettasi sen enempää kysymyksessäsi, joten asiaa on hankalaa sen enempää avata tässä, loppujen lopuksi sinulta löytyvät ne parhaimmat vastaukset.
Olitpa parisuhteessa tai et, on sinun päätettävissäsi, nautitko ihastumisestasi salaisesti vai tunnustatko ihailevat tunteesi ihastuksellesi. Ihastumisen ei ole pakko johtaa mihinkään; tunteesta voi vain nauttia ja ottaa ilon irti ainakin siitä, että töihin on kiva mennä joka päivä ja tältä ihmiseltä on mukavaa oppia aina uutta. Tunteensa voi myös tunnustaa, mutta mikäli olet parisuhteessa, olisi asiasta hyvä puhua myös kumppanilleen ennen kuin suhdetta veisi pidemmälle ihastuksensa kanssa.
Tilanne varmasti voi tuntua hyvin hämmentävältä, joten ole lempeä itsellesi. Itseään ei kannata painostaa kiirellä mihinkään päätöksen tekemiseen tai itsensä lokeroimiseen. Voithan ajatella, että kyseessä on elämänvaihe muiden joukossa ja vastaukset tulevat ajan myötä. Yksin sinun ei tarvitse miettiä näitä asioita ja halutessasi voit siis soittaa neuvontapuhelimeemme, sillä olemme täällä sinua varten. Myös Sinuiksi-palveluun voi olla yhteydessä, jos siltä tuntuu. Kaikkea hyvää sinulle.
Maija Nieminen