Hei, olen parikymppinen nainen jakoen voimakasta syyllisyyttä ja häpeää varhaisteininä...
Hei, olen parikymppinen nainen ja
koen voimakasta syyllisyyttä ja häpeää varhaisteininä suorittamisistani seksikokeiluista. Sain vaikutteita jostain tv-ohjelmasta ja ymmärtämättömänä asian vääryydestä annoin oman lemmikkini nuolla sukuelimiäni, sitä toistui useamman kerran. Tapahtumista on kulunut jo useita vuosia, mutta se kummittelee minua vieläkin. Koen valtavaa häpeää ja sanoinkuvaamatonta katumusta. Miten voin päästä yli tästä? Asian häpeällisyyden takia en halua terapeutille.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että rohkaistuit ottamaan yhteyttä. Lapsuuteen ja murrosikään kuuluu erilaisten uusien kokemusten hakeminen. Seksuaalisuuteen liittyvät kokeilut lapsena ovat hyvin tavallisia, vaikkei näistä paljon ääneen puhuta. Nämä kokemukset voivat aikuisena herättää häpeän ja syyllisyyden tunteita.
Lapsella on usein suuri kiinnostus omaan kehoon ja sen reaktioihin, niiden tutkiminen erilaisin keinoin on yleistä. Tällaisiin kokeiluihin voi liittyä jännityksen ja mielihyvän kokemuksia, jolloin on täysin ymmärrettävää ja loogista, että niitä haluaa toistaa useamman kerran. Lapsena ja teininä arviointikyky ei ole vielä päässyt kehittymään ihan aikuisen tasolle, joten on tavallista tehdä asioita, joita aikuisena ei välttämättä enää tekisi.
Olisiko sinun mahdollista koittaa suhtautua tapahtuneeseen myötätuntoisesti sillä ajatuksella, että olit tuolloin kovin nuori? Sinun ei tarvitse tuntea tapahtuneesta häpeää tai syyllisyyden tunnetta. Monilla on ollut samankaltaisia kokeiluja, ja vielä useammalla samanlaisia ajatuksia ja fantasioita eläimiin/lemmikkeihin liittyen.
Oona Turunen