Hei! Olen pohdiskellut menneitä suhteita ja tunnistan niissä kaavan joka...
Hei!
Olen pohdiskellut menneitä suhteita ja tunnistan niissä kaavan joka hyvin monilta osin sopii kuvaukseen läheisriippuvuudesta. Mistä luotettavaa tietoa löytää ja mitä asialle voisi itse tehdä? Onko tahoa johon voi ottaa yhteyttä?

Hei. Kiitos kysymyksestäsi.
Läheisriippuvuus-sanalla viitataan yleensä tilanteeseen, jossa ihminen asettaa jonkun toisen henkilön toiveet ja tarpeet jatkuvasti ja pitkäkestoisesti omiensa edelle. Tällaisessa tilanteessa on usein vaikeaa kuunnella omia henkilökohtaisia rajojaan, tarpeitaan ja toiveitaan. Läheisriippuvaisuus ei ole virallinen diagnoosi, mutta moni on saanut läheisriippuvaisuuden ajatuksesta tukea oman tilanteensa ymmärtämisessä.
Olet ottanut merkittävän askeleen huomaamalla, että menneisyyden suhteitasi kuvaa tietynlainen kaava, johon ehkä haluat tulevaisuudessa muutosta. Menneisyyden hankalatkin kokemukset voivat antaa arvokasta tietoa siitä, mihin suuntaan haluaisit tulevaisuudessa kulkea. Mikä sinulle olisi tärkeää tulevissa ihmissuhteissasi?
Koska läheisriippuvaisuus-sanalla kuvatut ilmiöt liittyvät etenkin ihmissuhteisiin, voi tukea löytää tahoilta, jotka tarjoavat muutoinkin tukea ihmissuhteisiin. Kun on hahmotellut ajatusta siitä, mihin suuntaan ihmissuhteissaan haluaisi kulkea, voi olla helpompi myös pohtia, että minkälainen tuki voisi olla itselle toimivaa. Eri ihmiset saavat apua erilaisista asioista ja voitkin rauhassa kuulostella, että mikä voisi sopia juuri sinulle.
Jos pohdit ammatillisen tuen piiriin hakeutumista, halutessasi voit esimerkiksi soittaa neuvontapuhelimeemme sen päivystysaikana tai varata meille ajan. Jos sinulla on luotettavia läheisiä, voivat myös läheisten kanssa käytävät keskustelut auttaa sinua eteenpäin. Mikäli pidät lukemisesta, aiheesta on julkaistu paljon kirjallisuutta ja nettiartikkeleita. Materiaaleista ja keskusteluista voit poimia matkaasi asioita, jotka ovat sinulle toimivia ja jättää sivummalle sellaiset asiat, jotka eivät tunnu toimivalta sinun tilanteessasi. Kaikkea hyvää sinulle!
Neuvonnan tiimi