Hei, ongelmana on ettei seksi tunnu hyvälle. 2vuotta takaperin sain...
Hei, ongelmana on ettei seksi tunnu hyvälle. 2vuotta takaperin sain emätinorgasmeja ja ejakuloin. Nyt tuntuu kuin vaginassa olisi 1 kohta josta tuntuu hyvältä ja se paikka vaihtuu joka kerta, jolloin sen etsimiseen kuluu aikaa ja kiihottuneisuus hiipuu. Olen kokeillut liukuvoiteita, esileikkejä jne että olisin kiihottunut ja märkä, mutta se ei vaikuta emättimen lihakseen. Olen myös kokeillut erilaisia asentoja, mutta joko se ei tunnu oikein miltään, on inhottavaa tai sattuu. Apua.

Hei. Kiitos kysymyksestäsi.
Seksuaalisuuteen liittyvien muutosten taustalla voi olla niin kehoon, mieleen kuin sosiaalisiin suhteisiin ja elämäntilanteeseenkin liittyviä tekijöitä. Kerrot viestissäsi suuresta muutoksesta verrattuna muutaman vuoden takaiseen. Pystytkö palauttamaan mieleesi ajankohdan, jolloin muutos tapahtui? Muuttuiko tuolloin jokin muu asia elämässäsi?
Jos tulkitsen kysymystäsi oikein, muutokset tuntuvat etenkin vaginan alueella. Oletko käynyt muutosten ilmaantumisen jälkeen gynekologilla? Vaginan alueen tuntomuutosten taustalla saattaa joskus olla lantionpohjan lihaksistoon liittyvä jännitys- tai epätasapainotila. Tällaisessa tapauksessa lantionpohjan toimintaan erikoistunut fysioterapeutti voisi olla avuksi.
Tilanteessa, jossa seksi tuntuu inhottavalta tai epämiellyttävän kivuliaalta on erityisen tärkeää, että seksin voi paineettomasti lopettaa tai keskeyttää. Keskeyttämisen jälkeen kosketusta on mahdollista jatkaa tavalla, joka on mieluinen. Tällä pyritään välttämään kehää, jossa aiempiin negatiivisiin kokemuksiin pohjautuen seksiä stressaa jo valmiiksi. Stressaavassa tilanteessa niin keho kuin mielikin ovat jännitystilassa ja nautintoa on vaikea vastaanottaa.
Suosittelisin, että varaisit ajan maksuttomaan neuvontaamme, jotta voisimme kartoittaa tilannettasi tarkemmin ja miettiä yhdessä sinulle parhaiten soveltuvaa toimintatapaa.
Maria Vihlman