Hei. Ongelmani on orgasmin vaikeus, kun harrastamme seksiä mieheni kanssa....
Hei. Ongelmani on orgasmin vaikeus, kun harrastamme seksiä mieheni kanssa. Se tuntuu hyvältä, mutta kroppa muuttuu täysin tunnottomaksi kun melkein tulen. Tunnun myös väljältä alapäästä. Sen jälkeen on olo, että voin huonosti fyysisesti. Pystyn kyllä saavuttamaan orgasmin itsetyydytyksessä.
Olen kokenut seksuaalista hyväksikäyttöä 15 vuotiaana aikuisen miehen kanssa, sitä jatkui noin 8kk. En ole saanut ikinä orgasmia kenenkään miehen kanssa. Miten tätä voisi lähteä hoitamaan?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mukava kuulla, että seksi tuntuu hyvältä kumppanisi kanssa, ja että saat orgasmin itsetyydytyksessä.
Tunnottumuus voi olla yksi kehon automaattinen suojautumiskeino uhkaavassa tilanteessa. Keho on voinut oppia aiemmista kokemuksista reagoimaan näin, ja vaikka tuo suojautuminen ei olisikaan enää tarpeen, reaktio voi jäädä ikään kuin päälle. Keho on viisas, kun haluaa suojella, vaan kehoa voi opettaa toimimaan uudella tavalla turvallisessa tilanteessa.
Kehoa ja mieltä voi lähteä rauhoittamaan näissä tilanteissa esimerkiksi hengityksen, rauhoittavien ajatusten avulla ja kumppanin tuella. Oletko havainnoinut minkälaisia ajatuksia sinulla on silloin, kun tunnottomuus tulee päälle? Mitä kaipaisit tuossa tilanteessa? Oletko kertonut kumppanillesi tuntemuksistasi? Miten hän voisi auttaa sinua?
Orgasmissa keho ja mieli ikään kuin vapautuvat ja antauvat nautinnolle. Orgasmia edeltää tavallisesti kiihottuminen. Jos tilanteessa on häiriötekijöitä, kiihottuminen ja orgasmin saanti luonnollisesti voivat vaikeutua. Orgasmin saamiseen voivat vaikuttaa myös tietyt lääkitykset, alkoholi tai väsymys. Orgasmivaikeuksia voi hoitaa esimerkiksi seksuaalineuvonnassa. Voit halutessasi varata meille ajan, niin voimme tarkemmin keskustella kanssasi.
Neuvonnan tiimi