Hei! Seksitautien tarttumisesta kerrottaessa puhutaan usein yleistasoisesti limakalvokontaktin vält …
Hei!
Seksitautien tarttumisesta kerrottaessa puhutaan usein yleistasoisesti limakalvokontaktin välttämisestä. Haluaisin kuitenkin tietää, voivatko jotkin seksitaudit tarttua suutelemisen yhteydessä tai vulvan nuolemisesta? Onko tarttumisessa eroja vulvan nuolemisessa antavan ja vastaanottavan osapuolen välillä? Ja mitä ovat ne taudit, jotka näissä tilanteissa mahdollisesti tarttuvat?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mukavaa, että halusit ottaa selvää seksuaaliterveyteen liittyvistä asioista. Suutelemista pidetään turvallisena tapana osoittaa toiselle hellyyttä. Lähinnä riskinä on herpes, joka voi oireisessa vaiheessa tarttua limakalvokosketuksessa.
Seksitauteja aiheuttavat bakteerit ja virukset, jotka voivat tarttua suojaamattomassa limakalvokontaktissa seksin yhteydessä. Kaikki seksitaudit voivat tarttua vaginan ja vulvan alueelta, peniksen alueelta, peräaukon alueelta tai suun limakalvoilta. Taudit voivat tarttua myös eritteiden tai seksilelujen välityksellä. Seksitaudin voi siis saada mainitsemasi suuseksin kautta, kuten myös emätin– tai anaaliyhdynnässä.
Suuseksissä osa taudeista tarttuu heikommin, sillä ihmisen nielussa on erilainen limakalvorakenne. Suuseksin antaja tai vastaanottaja voi kuitenkin saada suojaamattomassa suuseksissä minkä tahansa seksiteitse tarttuvan taudin. Suuseksin antaja voi saada tartunnan suuhunsa vastaanottajan sukuelinten alueelta ja suuseksin vastaanottaja taas voi saada tartunnan sukuelimiinsä seksikumppaninsa suusta. Jos aihepiiri kiinnostaa sinua, on Terveyskylän sivuille koottu laaja tietopaketti seksiteitse tarttuvista taudeista ja sivuilta löytyy lueteltuina tarkemmin myös eri tautien nimet ja hoitomuodot.
Seksitaudeilta on mahdollisuus suojautua käyttämällä kondomia tai suuseksisuojaa. Seksitaudit ovat tauteja siinä missä muutkin sairaudet ja niihin on olemassa erilaisia hoitokeinoja. Asiaa ei siis tarvitse hävetä yhtään. Mikäli epäilisi saaneensa seksitaudin, on tärkeää käydä testeissä ja jutella tarvittaessa hoitomuodoista lääkärin kanssa. Lisätietoa seksitaudeista ja niiltä suojatumisesta saat halutessasi vielä täältä.
Neuvonnan tiimi