Hei. Uskoisin, että flunssa puhkaisi minulla herpeksen. Olen ihan sinut...
Hei. Uskoisin, että flunssa puhkaisi minulla herpeksen. Olen ihan sinut sen kanssa kun siitä ei nyt pääse eroon, olen vain oireita koittanut hoitaa. Mutta asia mikä minua vaivaa, on nyt intiimi kanssakäyminen. Uskallanko enää edes suudella ketään koskaan? Mistä tiedän että oireilu on täysin ohi enkä vahingossa suutelemalla tartuta muita? Pelkään kovin että en enää uskalla olla kenenkään lähellä vaikka rakkulat olisikin poissa.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mukavaa, että koet olevasi sinut itsesi kanssa ja haluat huolehtia myös toisten terveydestä.
On hyvin ymmärrettävää, jos miettii, uskaltaako enää suudella ketään. Tässä ei ole mitään pahaa ja on ihan järkevääkin miettiä erilaisia ihmiskontakteissa syntyviä tilanteita herpeksen suhteen. Herpesvirus on melko yleinen ja siksi on myös todennäköistä, että elämäsi aikana tulet kohtaamaan muitakin, joilla herpesvirus on aiheuttanut joskus oireita. Tilannettasi ei siis tarvitse hävetä mitenkään ja on mahdollista, että jos kertoisit suutelukumppanillesi peloistasi, hän saattaisi jakaa samat kokemukset kanssasi. Moni muukin on näitä miettinyt, mutta lopulta oppinut elämään ajan kuluessa asian kanssa ja myös sallinut itselleen erilaisia suutelu- ja seksikokemuksia.
Suudella voi toisen kanssa sitten, kun herpeksen aiheuttamat rakkulat ovat kuivuneet kokonaan. Yleensä vuosien myötä oppii ennakoimaan, voisiko jokin tietty asia laukaista herpeksen ja millaisia ensioireita itselle ilmaantuu. Niin kauan kuin koet/näet sinulla olevan herpesoireita, on hyvä osoittaa hellyyttä jollakin muulla tavalla kuin suutelemalla. Myös seksin harrastamista olisi hyvä välttää, mutta mikäli tämä seikka ei tulisi kysymykseen, on tärkeää suojatua herpekseltä kondomin/suuseksisuojan avulla.
Vaikutat vastuuntuntoiselta ihmiseltä, joka ottaa hienosti muut huomioon. Ikävää kuulla, että pelkäät, uskallatko myöhemmin olla oireettomassakaan vaiheessa kenenkään lähellä. Herpekseen on saatavilla hyviä hoitomuotoja, ja jos sinusta tuntuu, että kaipaisit tarkempaa tietoa ja neuvoja herpeksen hoidon ja herpeksen kanssa elämisen suhteen, voisi sinua hyödyttää jutteleminen lääkärin kanssa. Monesti terveydentilasi tarkemmin tunteva henkilö, voi lievittää tilannetta niin, etteivät pelot saa valtaa elämässäsi. Myös meidän neuvontapalveluihimme saa olla yhteydessä, joten yksin ei tarvitse näitä asioita murehtia. Toivottavasti olet voinut hyvin, tsemppiä jatkoon sinulle.
Maija Nieminen