Hei! Väestöliiton Hyvä kysymys -palstalla kerrotaan, että mikropeniksestä puhutaan, kun...
Hei! Väestöliiton Hyvä kysymys -palstalla kerrotaan, että mikropeniksestä puhutaan, kun kalun pituus on levossa alle 5 cm ja erektiossa alle 8,5 cm. Oma kullini on levossa 3 cm ja jäykkänä 11 cm. Onko se silloin mikropenis ja voidaanko sille tehdä jotain? Olen muuten normaalikokoinen, tosin kivekset eivät ole hirveän isot, noin 3,5 sentin pituiset.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Jokainen penis on hyvä sellaisenaan, tärkeintä on, että virtsaaminen, erektiot ja siemensyöksyt onnistuvat.  Peniksen koko on silti hyvin yleinen huolenaihe, joten et ole ajatustesi kanssa yksin.
Ihmiskehoa voi tosiaan määritellä erilaisilla mitoilla, mutta loppujen lopuksi erilaiset määreet ovat tarkoitettu vain antamaan suuntaa eivätkä määrittele ihmistä itseään. Vaikka peniksesi saattaa sijoittua joiden mittareiden mukaan lepotilassa keskimitan alapuolelle, olet erektiomitaltasi kuitenkin ihan keskimääräistä luokkaa ja siksi ei välttämättä ole syytä huoleen. Aina kannattaa myös pitää mielessä, että seksuaalista nautintoa voi tuottaa myös muilla tavoin kuin pelkällä peniksellä.
Et maininnut, minkä ikäinen olet tai oletko esimerkiksi jo ohittanut murrosiän. Tämän takia on vaikeaa sanoa pelkistä mitoista, onko sinun tapauksessasi kyseessä mikropenis. Peniksen kokoon vaikuttavat perintötekijöiden ohella monet muut seikat, kuten esimerkiksi oma hormonitoiminta. Mikäli kyse olisi jonkinlaisesta hormoneihin liittyvästä seikasta, on joissakin tapauksissa tilannetta mahdollista hoitaa testosteronilla. Mikropeniksen ja siihen liittyvän hoidon voi kuitenkin aina arvioida ja määritellä vain lääkäri. Koska asia huolettaa sinua, voit halutessasi kysyä asiaa rohkeasti joko terveydenhoitajalta tai lääkäriltä. Asiassa ei ole mitään noloa ja näin saisit ainakin selvyyden tilanteeseesi, jos se sinua vielä huolettaa. Kaikkea hyvää sinulle jatkossa.
Maija Nieminen