Hei! Valitsin ehkäisymenetelmäksi noin vuosi sitten kapselin. Uuden suhteen myötä...
Hei! Valitsin ehkäisymenetelmäksi noin vuosi sitten kapselin. Uuden suhteen myötä kapseli tuli ensimmäisen kerran käyttöön vuoden 2020 helmikuussa. Olemme harrastaneet seksiä nämä noin 2kk todella tiivisti. Muuta ehkäisyä ei ole ollut käytössä, ja mies on lauennut sisälleni usein. Viimeiset kuukautiset alkoivat puolessa välissä helmikuuta. Kierto ollut suht säännöllinen, 28 päivää. Tein raskaustestin päivällä, negatiivinen. Mitä seuraavaksi? Odotanko? Teenko testejä vai otanko jo yhteyttä muual?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mukavaa, että huolehdit ehkäisystä ja seuraat kehosi toimintoja. Ehkäisykapseli voi vaikuttaa kuukautisiin ja saada kuukautiset tulemaan etenkin aluksi epäsäännöllisesti tai jäämään jopa pois. Vaikka kuukautiset ovatkin ilmeisesti olleet säännölliset, voi joskus tulla heittoja kuukautiskiertoon joko ehkäisymenetelmän tai jonkin muun seikan takia. Esimerkiksi ihan jo stressi voi vaikuttaa kierron pituuteen.
Jos kuukautisesi eivät ole edelleenkään alkaneet, voit halutessasi tehdä uuden raskaustestin. Testin voi tehdä aamuvirtsasta. Varmimman tiedon tilanteeseesi saat ottamalla yhteyttä terveydenhoitajaan tai lääkäriin. Kertomasi perusteella on epätodennäköistä, että olet raskaana, luultavasti kyseessä on esimerkiksi jokin pidempi kierto ja kuukautisesi alkavat piakkoin. Ehkäisykapselin pitäisi olla luotettava ehkäisymenetelmä, mutta on hyvä muistaa, ettei se suojaa seksitaudeilta, joten tarvittaessa kapselin kanssa on hyvä käyttää kondomia. Toivottavasti saat tilanteeseesi selvyyden pian. Onnea uuteen suhteeseen.
Maija Nieminen