Hei! Yhden illan seksikumppani kertoi klamydiapositiivisuudestaan yhdynnän jälkeen. Kävin klamydi...
Hei! Yhden illan seksikumppani kertoi klamydiapositiivisuudestaan yhdynnän jälkeen. Kävin klamydiatesteissä 10 päivän jälkeen aktista. Sain negatiivisen tuloksen sekä nielusta että virtsasta, voiko todellakin olla että se ei aina tartu, ja voinko olla huoletta että se ei ole tarttunut ja jatkaa elämää hyvillä mielin?

-Epätodellinenfiilis
Hei. Kiitos kysymyksestäsi. Hieno juttu, että haluat huolehtia terveydestäsi ja seksuaalisuudestasi.
Seksitautitestit ovat Suomessa yleisesti ottaen hyvin luotettavia. Luotettavuuden kannalta tärkeintä on, että testit otetaan ensinnäkin oikea-aikaisesti ja toiseksi oikeasta paikasta. Klamydia näkyy teisteissä 1-2 viikon kuluessa, eli testausajankohtasi vaikuttaa luotettavalta. Testit tulee ottaa aina harrastetun seksin mukaisesti, eli tarvittaessa virtsasta tai sukuelimistä, nielusta ja peräaukosta. Sinun tapauksessasi näin kuulostaa olevan, ellet seksitapahtumassa ole ollut anaaliseksissä vastaanottavana osapuolena. Mikäli näin olisi ollut, tulisi näyte ottaa vielä virtsan ja nielun lisäksi peräaukosta.
Altistus seksitaudille ei aina tarkoita taudin tarttumista, kuten on laita muidenkin bakteeri- ja virustautien suhteen. Altistukseen on kuitenkin suhtauduttava vakavasti, kuten olet mallikkaasti tehnytkin. Koska suuri osa seksitaudeista on oireettomia, ainoa tapa tietää tautistatuksensa on käydä testeissä suojaamattoman seksin jälkeen.
Negatiivinen testituloksesi vaikuttaa siis näillä tiedoin luotettavalta. Mikäli testissä löytyisikin klamydia, on se hoidettavissa antibioottikuurilla. Toivottavasti yhden illan kumppanisikin on tämän hoidon piirissä. Klamydia- ja muita seksitautitartuntoja voidaan ehkäistä käyttämällä kondomia ja suuseksisuojaa.
Neuvonnan tiimi