Seksivälineet ja terveys
Hei
1. Voiko penis ja kivesrengaslelut vaurioittaa kehoa eli esm. peniksessa jos ne ovat liian tiukat. Kuitenkin jos on käyttänyt ”virallisia” oikeita renkaita.
2. Mistä voisi johtua kun joskus erektiossa peniksen yläpuolelle eli alavatsaan sattuu kun penis on kovassa seisokissa eli jännityksessä. Voisiko se johtua siitä kun minulla on ollut samaan aikaan eturauhastulehdus joka säteile erektiossa voimakkaammin myös penikseen kun se on kova?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että osaat tarkkailla kehoasi ja haluat huolehtia (seksuaali)terveydestäsi. Liian tiukat penis- tai kivesrengaslelut saattavat heikentää sukuelinten alueen verenkiertoa ja vaikuttaa tällä tavoin kielteisesti hyvinvointiin. Tilanteet ovat yksilöllisiä ja asiaan vaikuttaa kehon ainutlaatuisen toiminnan lisäksi myös esimerkiksi välineen käyttöaika. Suosituksena on, että esimerkiksi penisrengasta ei käytetä yli 30 minuuttia enempää. Pääasiassa mainitsemiasi ”virallisia” seksileluja voi käyttää rauhallisin mielin, jos noudattaa käyttöohjeita ja kuuntelee kehoaan.
On mahdollista, että kuvaamassasi tilanteessa on ollut kyse eturauhastulehduksesta ja sen aiheuttamista oireista. Eturauhastulehdukseen voi liittyä useamman viikon kestävää alavatsan ja sukuelinten alueen pakotusta. Myös muita syitä epämukaviin tuntemuksiin saattaa olla, joten varmimman tiedon tilanteeseensa saa lääkäriltä. Lisäksi lääkärin puoleen voi kääntyä silloin, jos epäilee, että seksilelut ovat vaikuttaneet sukuelinten terveyteen kielteisesti. Noin muutoin seksuaalisuudestaan voi nauttia sellaisin tavoin, jotka tuntuvat sekä kehon että mielen tasolla hyviltä.
Neuvonnan tiimi