HeiAloitin pornon katsomisen suht nuorena, ja jostain syystä siitä on...
Hei
Aloitin pornon katsomisen suht nuorena, ja jostain syystä siitä on jäänyt minulle syyllisyyden tunne, joka tulee varsinkin runkkauksen jälkeen. Tiedän ettei ei ole syytä tuntea syyllisyyttä, mutta tämä on vaivannut minua jo monta vuotta. Joskus se tuntuu vaivaavan silloinkin kun tunnen itseni halukkaaksi mutta pää on vain jotenkin lukossa ja on vaikea tulla ilman pornoa. En nää ongelmaksi pornon katsomisen jatkamista enkä myös se lopettamista, syyllisyydestä haluan kuitenkin eroon.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On ymmärrettävää ja harmillisen yleistä tuntea jonkinlaista syyllisyyden tunnetta pornon katselusta. Vaikka tietäisikin, ettei pornon katsomisessa ole mitään väärää, voi siitä tulla silti ristiriitainen olo, kun ympäristömme usein välittää joko suoraan tai rivien välistä sellaista viestiä, ettei porno ole ok. Yhteiskunnassamme ja kulttuurissamme on pitkään ollut vahvana käsitys, että pornon katsominen ja runkkaaminen olisi jollain tapaa haitallista tai noloa. Tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Pornosta voi lukea lisää tästä artikkelistamme.
Yleisesti ottaen seksiin ja seksuaalisuuteen laajemminkin liittyy stigmaa, eli häpeällistä leimaa. Siksi näistä asioista voi olla hankala puhua ääneen ja niihin liittyy monilla ristiriitaisia tunteita. Häpeä ja syyllisyys ovat eri asioita. Häpeän kokemus liittyy siihen, että itse kokee olevansa jollain tavalla viallinen, kun taas syyllisyyden tunne tulee siitä, kun kokee tehneensä jotakin väärää.
Puhuitko nuorempana aikuisen kanssa pornosta, kun huomasit syyllisyyden tunteen runkkaamisen jälkeen?Joskus asiasta puhuminen luotettavan läheisen kanssa voi auttaa, etenkin jos oma pää tuntuu olevan lukossa. Voit halutessasi myös soittaa meille tai varata ajan seksuaalineuvontaan, jotta voimme puhua tarkemmin juuri sinun tunteistasi ja ajatuksistasi.
Olet tehnyt jo ison työn siinä, että tunnistat syyllisyyden tunteen ja samalla ymmärrät, ettei pornon katselusta tarvitse tuntea syyllisyyttä. Jos havainnoit mielessäsi syyllistäviä ajatuksia, voit lempeästi huomata nuo ajatukset ja sitten antaa niiden mennä menojaan. Toivottavasti voit jatkossa nauttia seksuaalisuudestasi vapautuneesti ja rennosti.
Neuvonnan tiimi