HeiJos on katsonut pitkään pornoa niin jääkö siitä pysyviä haittoja?...
Hei
Jos on katsonut pitkään pornoa niin jääkö siitä pysyviä haittoja? jos ei jää niin miten niitä pystyisi korjaamaan. 15v

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Pornon katselu on ok, eikä siinä ole mitään väärää. On myös yhtälailla ok olla katsomatta pornoa. Pornoon liittyy paljon myyttejä ja negatiivisia käsityksiä, niin kuin seksiin ylipäätään. Kun mietitään pornon hyötyjä ja haittoja, on niitä aina puntaroitava yksilöllisesti, sillä ne ovat erilaiset kunkin ihmisen kohdalla. Yhdelle pornon katselu tuottaa nautinnon ja mielihyvän kokemuksia elämään kun taas toiselle siitä saattaa tulla esimerkiksi ahdistusta. Mitään yksiselittäisiä vaikutuksia tai pysyviä haittoja pornotutkimuksista ei ole löydetty. Ihmisen seksuaalisuus muokkautuu läpi elämän. Vaikka pornoa kuluttaisikin runsaasti yhtenä ajanjaksona, voi tulla kausia jolloin sitä ei käytä. Nuorena seksi saattaa kiinnostaa erityisen paljon muun muassa hormonaalisista syistä, joten erittäin ymmärrettävää, että porno kiinnostaa ja kiihottaa.
Sooloseksi on turvallinen tapa tuottaa nautintoa, mielihyvää ja tutustua omaan seksuaalisuuteen. Sooloseksiä voi harrastaa pornoa katsellen tai ilman sitä. Pornon lisäksi seksuaalista fantasiamaailmaa voi rikastuttaa omilla mielikuvilla, tarinoilla tai kokeilemalla erilaisia tapoja runkata tai kiihottaa itseään. Pornon katselu ja sooloseksi eroaa kahden ihmisen välisestä yhteisestä seksistä, ja tämä voi joskus yllättää, jos pornon katselu on ollut nuorella iällä hyvin runsasta.
Kovin runsaasta pornon katselusta voi tulla haittaa, jos itse kokee niin. Jos pornon katselu vie niin paljon aikaa, että esimerkiksi uni, syöminen, koulu, työ, harrastukset kärsii sen seurauksena, voi olla hyvä pysähtyä miettimään omaa pornon käyttöä ja pitää vaikka pientä taukoa siitä. Myös jos pornon katselu ei enää tunnu hyvältä eikä tuota nautintoa, vaan ahdistaa, kannattaa pitää taukoa ja mahdollisesti jutella jonkun luotettavan ja turvallisen aikuisen kanssa. Niin kuin kaikessa seksiin liittyvässä, pornon katselussakin on tärkeää kuunnella itseään ja omia rajojaan. Jos pornon käyttö vielä mietityttää sinua, voit olla yhteydessä meidän neuvontapuhelimeen.
Neuvonnan tiimi