Hei,minulla todettiin muutama päivä sitten genitaaliherpes. Sain sen henkilöltä joka...
Hei,
minulla todettiin muutama päivä sitten genitaaliherpes. Sain sen henkilöltä joka ei kertonut sairastavansa tautia. Harrastimme seksiä vain kaksi kertaa. Toisen kerran jälkeen minulla ilmeni oireet(4 pvä myöhemmin). Kertojen välissä harrastin suojattua seksiä toisen partnerin kanssa, mutta suuseksi oli suojaamatonta. Kuinka todennäköisesti olen tartuttanut toisen partnerin?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mukavaa, että haluat huolehtia omasta ja kumppanisi seksuaaliterveydestä. Herpesoireet ilmestyvät keskimäärin 4-14 vuorokautta tartunnan jälkeen, eli kuten sinullakin tapahtui. Ilmeisesti epäilet, että tartunta olisi voinut tulla tästä toisesta seksikerrasta? Sinänsä tartunnan todennäköisyys voisi olla pienempi näiden mainitsemiesi seksikertojen välissä, koska teillä oli kondomi käytössä. Valitettavasti tartunnan mahdollisuutta ei voi silti täysin sulkea pois sen takia, että tuo ensimmäinen kumppanisi on saattanut tartuttaa oireettomana sinut jo ensimmäisen seksikerran aikana ja sinä olet tartuttanut eteenpäin tämän toisen seksikumppanisi. Myöskin suojaamattomassa suuseksissä on genitaaliherpeksen riski, sillä ainoa tapa pysyä seksitaudeilta suojassa on käyttää kondomia/suuseksisuojaa kaikissa seksin muodoissa.
Millainen olo sinulla tällä hetkellä on? Genitaaliherpes voi diagnoosina aiheuttaa negatiivisia tuntemuksia, etenkin, jos on huoli oman terveyden lisäksi myös toisen terveydestä. Vaikka tilanne ei aina tunnu helpolta, olisi rehellisintä kertoa seksikumppanillesi genitaaliherpeksestäsi, jolloin hän voi hakeutua testeihin. Jos sinusta tuntuu, että kaipaisit tukea ja neuvoja tilanteessasi, voit olla meidän neuvontapuhelimeemme yhteydessä. Halutessasi saa meille soittaa myös yhdessä seksikumppanin kanssa. Neuvontapuhelimessa voi puhua luottamuksellisesti ja avoimesti. Toivottavasti asia ratkeaisi parhain päin. Lisätietoa seksitaudeista ja testauksesta löydät täältä.
Neuvonnan tiimi