Hei!Minulle ilmestyi yksi syylä penikseeni ja kävin lääkärissä ja minulle...
Hei!
Minulle ilmestyi yksi syylä penikseeni ja kävin lääkärissä ja minulle todettiin kondylooma. Nyt olen saanut syylän hoidettua pois Condyline- liuoksella ja mietinkin että miten jatkossa tulee käyttäytyä?
Tuleeko minun aina kertoa uudelle kumppanille että minulla on kondylooma vaikka käyttäisimme kondomia seksin aikana?
Entä seksi ilman kondomia, milloin sitä voi harrastaa?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On viisasta pitää omasta seksuaaliterveydestä huolta, joten hienoa kuulla, että kävit lääkärissä oireiden ilmettyä ja sait tilanteeseesi hoitoa.
Kondyloomalta voi tosiaan suojautua käyttämällä kondomia. Kondyloomaa aiheuttava virus on kuitenkin siitä ikävä, että joissakin tapauksissa se voi tarttua myös käsien välityksellä. Kondomia suositellaan siksi käytettäväksi aina uuden kumppanin kanssa sekä myös vakituisen kumppanin kanssa, mikäli halutaan minimoida tartunnan mahdollisuus. Seksiä ei siis suoranaisesti suositella harrastettavaksi ilman kondomia, mutta jokainen pari saa aina päättää tilanteesta yhdessä. Mikäli kyseessä olisi jo vakituinen kumppani, voisi kondomin käytön jättämistä miettiä, mutta tällöinkin osapuolten on hyvä tiedostaa tartuntariskin mahdollisuus.
Vaikka aiheesta puhuminen saattaa tuntua varmasti epämukavalta, tulisi jatkossa asiasta olla avoin uudelle kumppanille, joka faktat tiedettyään saa päättää, haluaako harrastaa seksiä vai ei. Kertomiseen kannattaa varata hyvä ja rauhallinen hetki, jossa kumpikin tuntee olonsa mukavaksi. Keskustelu voidaan käydä mahdollisuuksien mukaan jo ennen kuin seksiin asti edetään. Monesti tällaisista asioista on helpompi puhua, kun toisen jo tuntee paremmin. Tilanteesta tulee kertoa niin, että kumppani ymmärtää tilanteen, mutta toki on hyvä muistaa, että asia ei ole maailmanloppu ja kondylooman oireisiin löytyy tarvittaessa hoitomuotoja. Toinen saattaa tarvita hieman sulatteluaikaa, mutta ole valmis vastaamaan hänen kysymyksiinsä, mikäli sellaisia herää. Kertominen on vastuullinen teko ja varmasti myös jokainen henkilö osaa tätä arvostaa.
Mikään maailmanloppu ei asia tosiaan ole, mutta jos tuntuu, että tilannetta on ikävää pohtia yksin, voit olla yhteydessä esimerkiksi meidän neuvontapuhelimeemme. Myös lääkäriltä saa tarkempia toimintaohjeita, sillä lääkäri tietää parhaiten juuri sinun terveydentilaasi kuuluvat seikat. Lisätietoa seksitaudeista löydät vielä täältä. Kiva, että voit jo paremmin, kaikkea hyvää sinulle jatkossa.
Maija Nieminen