Hei!Olen 25 vuotias nainen,äidilläni on ollut endometrioosi,onko se perinnöllinen? ja...
Hei!
Olen 25 vuotias nainen,äidilläni on ollut endometrioosi,onko se perinnöllinen? ja minulle on tehty gynekologinen tutkimus takapuolen kautta (etukautta ei onnistu) jos on siis endo niin näkisikö sen myös takaa tehtävällä ultralla?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mukavaa, että tarkkailet terveyttäsi. Mahdollisuus saada endometrioosi on valitettavasti korkeampi niillä, joiden suvussa esiintyy kyseistä tautia. Aina endometrioosidiagnoosi lähisukulaisella ei välttämättä kuitenkaan tarkoita sitä, että itselle tulisi myös endometrioosi.
Endometrioosin oireet vaihtelevat ja riippuvat yleensä siitä, missä tauti sijaitsee. Endometrioosi voidaan havaita gynekologisessa sisätutkimuksessa ja tutkimus on mahdollista suorittaa tosiaan myös peräsuolen kautta tunnustellen. Joskus tarkempia tutkimuksia varten tarvitaan ultraäänitutkimusta, joka suoritetaan joko emättimen tai tarvittaessa peräaukon kautta. Ultraäänitutkimuksen avulla saadaan entistä parempi näkyvyys elimiin ja näin ollen tarkempaa tietoa terveydentilasta. Mikäli jokin epäilys endometrioosista vielä löytyisi, on mahdollista tutkia tilannetta tähystyksessä.
Millainen olo sinulla nyt on? Kuvaamasi tutkimuksella voidaan siis havaita endometrioosi, mutta jos sinulla on taudikuvaan kuuluvia oireita tai tunne siitä, että tilannetta pitää vielä tutkia, kannattaa aina olla yhteydessä gynekologiin. Näin saa paremman varmuuden omasta tilastaan ja toivottavasti myös mielenrauhan asian suhteen. Myös äidin tai jonkun muun kanssa jutteleminen voi auttaa, jos asia painaa mieltä. Kaikkea hyvää sinulle.
Maija Nieminen