Hei!Olen kärsinyt riippuvuudesta pornon sekä masturboimisen kanssa lähes koko varhais-nuoruuteni....
Hei!
Olen kärsinyt riippuvuudesta pornon sekä masturboimisen kanssa lähes koko varhais-nuoruuteni. Olen kuitenkin irtaantunut riippuvuudestani parisuhteeni myötä. Toki välitän tyttöystävästäni paljon mutta en kykene tuntemaan niin voimakkaita tunteita kuin haluaisin, kärsin tuskasta päivittäin ajatella onko menneisyyden riippuvuuteni vääristänyt ja turruttanut rakkauden tunteeni tälläiseksi? Miten voisin saada menneisyydeltäni rauhan ja elää normaalissa rakastavaisessa parisuhteessa.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Riippuvuudella tarkoitetaan yleensä sellaista pakonomaista toimintaa, joka häiritsee itseä vaikeuttaen ajan myötä useita elämän osa-alueita kuten esimerkiksi sosiaalisia suhteita, opiskelua, nukkumista ja niin edelleen. Runsas pornon katselu ja usein tapahtuva masturboiminen ei automaattisesti tarkoita addiktoitunutta seksikäyttäytymistä. Pornon käyttö ja sooloseksi ovat sallittuja seksuaalisia toimintoja, joista on lupa nauttia. Vaikka olisikin ollut riippuvuuskäyttäytymistä menneisyydessä, ei se estä olemasta parisuhteessa tai elämästä normaalia elämää.
Mukavaa kuulla, että välität tyttöystävästäsi ja kokemuksesi riippuvuudesta on väistynyt. Ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa rakastaa ja olla parisuhteessa. Tunteita ei voi pakottaa tuntumaan tietynlaisina, mutta niitä voi tutkia ja prosessoida. Tunnetaitoja voi kehittää esimerkiksi nimeämällä tunteita, joita itsessään huomaa. Lue tarkemmin tunteista täältä.
Jos menneisyydessä tapahtuneet asiat vaivaavat, voi ystävän, ammattiauttajan tai muun luotettavan ihmisen kanssa puhuminen auttaa jäsentämään omia tunteita ja ajatuksia. Ole rohkeasti yhteydessä meihin soittamalla tai varaamalla aika, niin voimme tarkemmin jutella tilanteestasi ja yhdessä miettiä keinoja olosi helpottamiseksi.
Neuvonnan tiimi