Hei!Olen kiinnostunut ja haluaisin seurustella entisen opettajani kanssa. En tiedä...
Hei!
Olen kiinnostunut ja haluaisin seurustella entisen opettajani kanssa. En tiedä miten lähestyisin häntä muuta kuin koulun sähköpostin avulla. Olisiko se turvallista? Miten saisin tekosyyn tavata hänet kasvotusten ja kertoa asiasta?
Ongelma on kuitenkin se, että hän osoitti kiinnostusta minuun mutta en voinut edetä asian kanssa koska hän oli opettajani silloin.
Ikäeroa ei ole paljon, max 20 vuotta

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On ihan luonnollista tuntea vetoa eri ihmisiä kohtaan ja joskus voi sattua myös niin, että ihastuu opettajaansa. Oppilaan ihastuessa vastuu on kuitenkin aina aikuisella, eli opettajalla. Aikuisen vastuulla on kunnioittaa nuoren kehitystä ja siksi lakiin onkin säädetty niin kutsuttu suojaikäraja. Tämä tarkoittaa sitä, että suojaikärajan mukaan alle 16-vuotiaaseen kohdistuva seksuaalinen kanssakäyminen on rangaistavaa. Opettajan ollessa kyseessä suojaikäraja on 18 vuotta. Et maininnut, mitä tuo kiinnostus opettajasi puolelta oli, mutta mikäli kyse oli esimerkiksi sopimattomasta kielenkäytöstä tai fyysisestä koskettelemisesta, on tärkeää kertoa asiasta jollekin turvalliselle ja tutulle aikuiselle, terveydenhoitajalle tai esimerkiksi koulupsykologille.
Vaikka ihastuminen tuntuukin kivalta, on tällaisessa tapauksessa parempi ihailla entistä opettajaasi vain kaukaa, etenkin, jos olet alle 18-vuotias. Tuntuisiko sinusta helpottavammalta kertoa asiasta jollekulle kaverillesi tai vaikkapa aikuiselle? Näin saa vähän purettua tunteitaan, vaikkei toisen kanssa voisi ollakaan.
Et kertonut ikääsi, mutta mikäli olisit täysi-ikäinen, on hyvä miettiä, pysyykö suhde tasaveroisena toisen osapuolen entisen auktoriteettiaseman takia. Noin yleisesti ottaen joissakin tapauksissa myös erilaiset elämäntilanteet ja ikäerosta johtuvat elämänkokemukset voivat vaikeuttaa suhdetta. Tämä on toki hyvin yksilöllistä ja vaihtelee pariskunnittain. Jos päätät täysi-ikäisenä lähestyä entistä opettajaasi, on sähköposti varmastikin neutraalein ja turvallisin tapa kertoa tunteistaan.
Yksin ei onneksi tarvitse pohtia ratkaisua. Olitpa minkä ikäinen tahansa, olemme täällä sinua varten ja saat niin halutessasi olla yhteydessä neuvontapalveluihimme, mikäli haluat tarkemmin käsitellä mennyttä ja nykyistä tilannettasi.
Neuvonnan tiimi