Hei!Oon jo hetken miettinyt että onko värkkini normaali ¯_(ツ)_/¯ Oon...
Hei!
Oon jo hetken miettinyt että onko värkkini normaali
¯_(ツ)_/¯
Oon lukenut että normaali emätin tuoksuu vähän kalamiselta, mutta se kalaminen haju voi olla myös merkki jostain taudista. En oikeen siis tiiä että onko se mun tuoksu normaali vai ei. Joinain päivinä valkovuoto tuoksuu toosi voimakkaasti, siis jopa koulussa huomaa että tuoksu puskee stringien ja farkkujen läpi. Myös salilla oon huomannu että tuoksu pistää nenään mutta oon pistänyt sen hien piikkiin (?) Hikoileeko emätin 😀 ?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hieno juttu, että tarkkailet kehosi toimintoja, se on fiksusti tehty.
Kuten kuvailitkin, alapään tuoksu voi vaihdella päivän mukaan ja tämä kaikki on siis hyvin tavallista ja luonnollista. Oletko havainnnut, onko kuukautiskierrollasi yhtenäisyyttä kuvaamiesi hajujen kanssa? Kuukautiskierron eri vaiheet voivat joskus selittää tuon valkovuodon tuoksumisen joinakin päivinä, mikäli siis alapään hygieniasta noin muutoin on pidetty huolta ja esimerkiksi mitään seksitaudin vaaraa ei ole.
Emätin itsessään ei hikoile, mutta alapääalueen ihon hikoilu ja emättimen hautuminen kosteissa alusvaatteissa voivat aiheuttaa epämiellyttävää hajua. Olet siis päätelmiesi kanssa oikeilla jäljillä, voi olla, että kuvaamasi tuoksu tulee juurikin hikoilusta. Tällöin olisi hyvä kiinnittää huomiota hengittäviin materiaaleihin alusvaatteissa sekä tarvittaessa annettava ihon hengittää ilmakylpyjen muodossa.
Alapää on hyvä pestä kerran päivässä ja vesi yleensä riittää puhdistamiseen. Joillakin alapää voi reagoida intiimialueille sopimattomiin pesuaineisiin ja myöskin useat pesukerrat päivässä voivat kuivattaa emättimen limakalvoja niin, että luonnollinen pH-tasapaino järkkyy. Hajuja voi aiheuttaa myöskin alapään ihopoimujen väliin jäänyt smegma, jota kerääntyy valkoisina kokkareina ihopoimuille.
Alapää tuoksuu jokaisella hieman erilaiselta. Yleensä tuoksu on kuitenkin melko mieto ja kuvaamasi kalamainen tuoksu saattaa olla merkki tulehduksesta. Onko sinulla ollut mitään muita oireita? Jos sinua kiinnostaa, voit tutustua esimerkiksi bakteerivaginoosia käsittelevään artikkeliin tästä. Artikkelissa on oireiden lisäksi mainittu myös erilaisia (itse)hoitokeinoja. Apteekista saa tarvittaessa kotona tehtäviä Canestest-emätintulehdustestejä asian toteamiseksi. Lisätietoja eri hoitomuodoista voi kysyä myös apteekin henkilökunnalta.
Mikäli tila vaivaa sinua ja et keksi, mikä hajun taustalla voisi olla, voit käydä juttelemassa asiasta vielä terveydenhoitajan kanssa ja löydätte varmasti juuri sinulle sopivan apukeinon. Toivottavasti tilanne selviää ja voit nauttia elämästäsi ilman voimakkaita tuoksuja. Hyvää vointia sinulle nyt ja jatkossa!
Maija Nieminen