HeiPitäiskö varata aika psykoterapeutille? Olen poikaystäväni kanssa nyt 9kk yhdessä...
Hei
Pitäiskö varata aika psykoterapeutille? Olen poikaystäväni kanssa nyt 9kk yhdessä ja olen vasta huomannu että olen seksiriippuvainen. Oon aina sanonut kumppanille että seksi on tärkeää mulle parisuhteessa mutta nykyään, jos kumppani ei vaikka jaksa seksiä juuri silloin ku minä haluan niin suutun todella pahasti ja syytä siitä häntä. Tarvitsen joka päivä seksiä mutta ei sitä aina jaksa antaa ymmärrän kyllä, mutta silti tarvitsen apua, suhde kuormittuu tämän takia.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Seksihalujen eriparisuus suhteessa on tavallista; tulee tilanteita, kun yksi haluaa seksiä ja toinen ei. Yleensä tällaisessa tilanteessa toisen syyttäminen tai painostaminen ei auta, vaan voi saada suhteen ilmapiirin ja dynamiikan ikäväksi. Hienoa kuulla, että ymmärrät sen, ettei toinen joka päivä jaksa tehdä seksiä.
Tilanne voi olla enemmän seksiä haluavalle hyvin turhauttava. Jatkuva torjutuksi tuleminen usein satuttaa. Halujen eriparisuutta ja siihen liittyviä tunteita voi tarvittaessa käsitellä yhdessä ammattilaisen kanssa esimerkiksi seksuaalineuvonnassa tai pariterapiassa. Jos seksiä tarvitsee joka päivä, eikä kumppanilla ole samanlaista tarvetta, voi kokeilla josko sooloseksi tyydyttäisi tarpeen. Sooloseksistä on lupa nauttia parisuhteessakin.
Seksiriippuvudesta puhutaan usein silloin, kun seksikäyttäytyminen on pakonomaista ja itseä häiritsevää. Se saattaa haitata muuta elämää tai ihmissuhteita. Seksiriippuvuuus on eri asia kuin voimakas seksuaalinen halu tai esimerkiksi tarve läheisyyteen. Pakonomaiseen seksikäyttäytymiseen liittyy useimmiten ahdistusta ja tällöin itseasiassa nautinto on usein hävinnyt itse seksitoiminnasta. Aiheesta voi lukea lisää täältä.
Psykoterapia on yksi hoitokeino pakonomaisen käytöksen hoitoon. Psykoterapiassa voi myös opetella tunteiden säätelyä, eli esimerkiksi vihan ja pettymyksen tunteiden käsittelyä rakentavasti. Myös seksuaalineuvonnasta voi olla apua, kun pohditaan voisiko kyseessä olla pakonomainen seksikäyttäytyminen tai jokin muu. Voit halutessasi olla rohkeasti yhteydessä meihin ajanvarauksen tai puhelinneuvonnan kautta, niin voimme tarkemmin puhua sinun tilanteestasi ja miettiä yhdessä ratkaisukeinoja. Seksuaalisuuteen liittyvät asiat ovat hyvin yksilöllisiä ja henkilökohtaisia, vaan apua on saatavilla.
Neuvonnan tiimi