Heippa elämme uusiperheessä. Minulla on 5v poika ja miehellä 6v...
Heippa elämme uusiperheessä. Minulla on 5v poika ja miehellä 6v tyttö. Tämä tyttö on alkanut leikkimään peppujuttuja. Eli pyytää poikani leikkiin mukaan jossa ollaan ilman pikkareita ja leluja laitetaan toisten intiimi alueisiin. Olemme puhuneet asiasta sekä ohjeistanut leikkimään yksin omassa rauhassa näitä asioita. Tämä asia toistuu usein kun miehen lapsi tulee meille. Itse olen tämän asian kanssa äärirajoilla ja haluan että tämä loppuu. Mitä me voimme tehdä tälle asialle?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Lapsen maailmassa peppu ja sukuelimet ovat samanlaisia osia vartalossa kuin vaikkapa käsi tai jalka eikä niihin liity sen kummempaa arvolatausta. Peppuleikit lapsena ovat tavallisia ja leikit ovat normaali tapa tutustua omaan ja toisen kehoon. Lapset leikkivät usein keskenään niin sanottuja lääkärileikkejä, joissa voidaan tutkia genitaalialueita. Tämä ei ole haitallista, vaan osa monen lapsen kehitystä. Vaihe menee ohi omalla ajallaan ja aikuisten rauhallinen suhtautuminen asiaan edesauttaa.
Hienoa, että olette jutelleet lasten kanssa asiasta. Keskustelussa on hyvä muistaa myönteinen sävy, ettei leikeistä häpäistä tai rankaista lasta. Tilaisuuden voikin käyttää hyödyksi seksuaalikasvatuksessa ja keskusteluissa apuna voi käyttää esimerkiksi aiheeseen liittyvää kirjallisuutta. Tässä yksi esimerkki aiheen kirjallisuudesta.
Seksuaalikasvatus on tärkeä osa lasten ja kaikenikäisten ihmisten kasvua. Keskustelun aiheet ovat ikätasoisia eli suunnattu sen mukaan, minkä ikäinen lapsi tai nuori on kyseessä. 5-6 vuotiaalle lapselle voi nimetä sukuelimet, pimpin ja pippelin ja kertoa niiden tehtävistä; niillä pissataan ja niistä voi saada hyvää oloa. Samalla voi kertoa, että pikkuhousujen peittämä alue on jokaisen kehossa hyvin herkkä ja arvokas, siitä pidetään hyvää huolta (mm. hygienia) ja sinne ei saa kukaan ilman lupaa koskea. Puhumalla kehonosista niiden omilla nimillä suojelemme lapsia ja rakennamme tervettä suhdetta omaan kehoon ja seksuaalisuuteen.
Vanhempana voi myös miettiä omaa suhdettaan seksuaalisuuteen. Helposti välitämme omaa huoltamme lapselle. Jos seksuaalisuus aiheena tuntuu vaikealta, voi asiasta keskustella esimerkiksi muiden vanhempien kanssa tai kasvatusalan ammattilaisten kanssa.
Jos kaipaatte lisää keskustelutukea asiassa, voitte myös soittaa meille tai varata ajan neuvontaan.
Neuvonnan tiimi