Heippa,kysyn että onko normaalia jos parisuhteessa oleva mies katsoo pornoa...
Heippa,kysyn että onko normaalia jos parisuhteessa oleva mies katsoo pornoa ja onko väärin minua kohtaan jos ajattelee naisia masturboidessaan? Onko se sallittua/oikein

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Kuvaamasi tilanne voi herättää monenlaisia ajatuksia niin yksilötasolla kuin parisuhteen sisälläkin. Lähtökohtaisesti jokaisella ihmisellä on oikeus oman seksuaalisuutensa toteuttamiseen itsetyydytyksen ja fantasioinnin keinoin, vaikka henkilö olisikin parisuhteessa.
Kumppanin pornon katselu voi silti helposti herättää ärtymystä tai muita negatiivisia tunteita. Taustalla saattaa olla erilaisia, hyvin yksilöllisiä syitä, jotka voivat juontaa juurensa omaan seksuaali- ja parisuhdehistoriaan. Joissakin tapauksissa voidaan esimerkiksi kokea, että pornon katseluun käytetään potentiaalista parisuhdeaikaa. Myös riittämättömyyden tunne tai mustasukkaisuus ovat tavallisia asioita, joita voi ilmetä kumppanin pornon katselun yhteydessä. Tällaiset tunteet voivat syntyä huolesta, jossa puoliso ei pitäisikään kumppaniaan enää viehättävänä. Pornon katselu voi lisäksi herättää tunteita oman aseman uhatuksi tulosta ja aiheuttaa näin menettämisen pelkoa. Kaikki tunteet ovat sallittuja ja niitä voi avata ja käsitellä esimerkiksi seksuaalineuvojan luona.
Jos tilanne aiheuttaa itselle mielipahaa, on tärkeää keskustella asiasta kumppanin kanssa. Mikäli kaipaat yksin tai yhdessä kumppanisi kanssa lisää neuvoja tilanteeseen liittyen, voitte olla yhteydessä neuvontapuhelimeemme tai varata ajan seksuaalineuvojan luota. Yhteystiedot löytyvät täältä. Olemme täällä teitä varten.
Neuvonnan tiimi