Hej, harrastimme miehen kanssa seksiä olimme molemmat humalassa ja amfetamiinin...
Hej, harrastimme miehen kanssa seksiä olimme molemmat humalassa ja amfetamiinin alaisia ja mieheni otti myös viegraa sinä iltana. Tulin raskaaksi onko sikiö vaurioitunut tästä? Olisiko viisaampi tehdä abortti(aikaa n 1kk nyt) ja unohtaa päihteet ja kokeilla uudestaan?
En löydä mistään vastausta ja koen hirveää syyllisyydentunnetta jos lapsessa onkin joku vikana syytän itseäni loppuelämän.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että uskalsit olla meihin yhteydessä asiasi tiimoilta. On ymmärrettävää, että huoli sikiöstä ja sikiön terveydestä painaa mieltäsi.
Päihteillä voi olla haittavaikutuksia kehittyvään sikiöön, mutta tutkimuksia on lähinnä tehty tapauksissa, joissa nainen on käyttänyt raskauden aikana päihteitä eikä niinkään pelkän hedelmöityshetken perusteella. Mikäli et ole käyttänyt päihteitä enää hedelmöityshetken jälkeen, on haittavaikutusten todennäköisyys oletettavasti pienempi kuin sellaisissa tilanteissa, joissa käyttöä on jatkettu myöhemmin tai jatketaan koko raskauden ajan. Miehen päihteiden käytöllä on tutkittu olevan heikentäviä vaikutuksia raskaaksi tulemiseen, muttei niinkään itse sikiön kehittymiseen. Miehen Viagran käytön ei pitäisi haitata sikiön terveyttä.
Varmimman vastauksen tilanteesi suhteen voi antaa ainoastaan lääkäri. Lääkärin kanssa on lisäksi mahdollista miettiä, miten raskauden suhteen edetään. Mikäli päihteet kuuluvat edelleen elämääsi, on joissakin tapauksissa saatavilla esimerkiksi korvaushoitovalmistetta, joka vähentää ennenaikaisen synnytyksen ja sikiön kasvun hidastumisen riskiä. Apua on saatavilla, päädyitpä mihin tahansa ratkaisuun.
Vaikka tilanne voi aiheuttaa pelkoa tai häpeää, on moni muukin elänyt samanlaisten tunteiden kanssa. Oletteko jutelleet kumppanisi kanssa, miltä asia hänestä tuntuu ja miten etenisitte tilanteessanne? Sinua/teitä voisi helpottaa esimerkiksi yhteydenotto Päihdelinkin neuvontaan sekä tutustuminen Päihdelinkin Mistä apua? -kohdan tarjoamiin palveluihin sekä vertaistukiryhmiin. Myös Sexpon neuvontapalveluihin saa olla yhteydessä, mikäli haluaa vielä keskustella seksuaalisuuteen tai ihmissuhteisiin liittyvistä teemoista. Kukaan ei tuomitse sinua tai miestäsi ja voitte turvallisesti ja luottamuksellisesti kertoa tilanteestanne kyseisille tahoille.
Vaikutat motivoituneelta ja vastuuntuntoiselta henkilöltä, joten toivottavasti löydät sinulle sopivan auttamismuodon. Kaikkea hyvää sinulle jatkossa.
Neuvonnan tiimi