Herpeksen aikana suuteleminen ja suuseksin harrastaminen
Heippa, Mulla on ollut huuliherppes jo niin kauan kuin muistan. Kysymykseni kuuluukin että kun nyt olen parisuhteessa niin kun mulla puhkeaa herpes aika usein noin 5-7kertaa vuodessa niin kuinka kauan sen jälkeen pitää odottaa että voi taas suudella? Esim nyt on jäänyt herpeksen jälkeen huuleen kohta mist nahka lähteny sen jälkeen et onko se vielä tarttuva? Ja oletan että sillon kun on herppes puhjennut niin silloin ei voi antaa naiselle suuseksiä?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että haluat huolehtia omasta ja kumppanisi terveydestä. Herpesvirus on yleinen ja omaa tilannettaan ei ole syytä häpeillä. Tarttumisriski on tyypillisesti korkeimmillaan silloin, kun huuliherpes on rakkulavaiheessa. Kun henkilöllä on näkyviä oireita, on hyvä välttää suutelemista tai suuseksiä ja miettiä jotain muita keinoja osoittaa toiselle hellyyttä. Kaikissa seksin muodoissa suositellaan joka tapauksessa käytettäväksi kondomia tai suuseksisuojaa, jotta vältetään seksitautien syntyminen.
Infektioriski on tavallisesti pienempi, kun rupi on irtoaa ja iho on parantunut. Luultavasti kuvaamassasi tilanteessa riskiä voisi pitää jo matalampana, mutta tilanteissa on yksilöllisiä eroja ja varmimman tiedon terveyteesi liittyen saat terveydenhoitajalta.
Vakituisessa suhteessa on tärkeää jutella tilanteestaan ja huolistaan. Kumppanisi saattaa suhtautua asiaan myötämielisesti ja ymmärtäväisesti, koska kyseessä on niin tavallinen virus. Jos sinua vaivaa uusiutuvat oireet, kannattaa keskustella lääkärin kanssa erilaisista hoitomuodoista. Noin muutoin voit olla huoletta, herpes ei estä parisuhteessa olemista tai tavallista elämää. Halutessasi voit tutustua vielä herpestä käsittelevään artikkeliimme.
Neuvonnan tiimi