Herpeksen vasta-ainetesti
Epäilen että minulla on genitaaliherpes, todennäköisesti huuliherpeksestä tarttunut eli 1-tyypin virus. Se on kuitenkin oireillut vain kerran vuosia sitten, enkä silloin jostain syystä käynyt testaamassa. Onko vasta-ainetesti yhtä tyhjän kanssa? Onko mitään keinoa selvittää tilannetta ilman että rakkuloita ilmaantuu? Olisi mukava tietää mahdollisesti uusia suhteita aloittaessa, onko virusta vai ei.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Herpes on hyvin yleinen virus. Herpesvirus voi tarttua esimerkiksi suuseksin aikana genitaalialueelle. Moni muukin elää samantyyppisessä tilanteessa kanssasi, sillä arviolta noin joka viides suomalaisista on saanut genitaaliherpestartunnan. Tartunnan jälkeen virus jää piilevänä elimistöön. Läheskään kaikilla genitaaliherpes ei oireile ollenkaan. Joillain oireilu voi jäädä yhteen kertaan, kuten sinun tilanteessasi tällä hetkellä on käynyt. Oireiden uusimistaipumus onkin yksilöllistä.
Vasta-ainetutkimukset tapahtuvat verikokeilla, joiden avulla etsitään herpesviruksen vasta-aineita. Jos vasta-ainetesti osoittautuu positiiviseksi, se ilmaisee, että keho on jossain vaiheessa joutunut taistelemaan herpesvirusta vastaan ja henkilöllä on joko HSV-1- tai HSV-2-tartunta. HUSLABin sivujen mukaan aikuisista ihmisistä valtaosalla on HSV-1:n vasta-aineita, pienemmällä osalla vain HSV-2:n tai molempien virustyyppien vasta-aineita. Vasta-ainetutkimukset eivät yleensä sovellu uudelleen aktivoituneiden oireiden diagnostiikkaan. Jos asia mietityttää sinua, voit olla yhteydessä laboratorioon ja kysyä, miten he suosittelisivat sinua tekemään tilanteessasi. Hoitavalta taholta voi myös kysyä, olisiko heillä jokin tutkimuskeino, jolla tilannettasi voitaisiin nykyisellään selvittää.
On ymmärrettävää, että omaa terveydentilaansa tulee mietittyä myös tulevaisuuden suhteiden kannalta. Herpes ei kuitenkaan estä ihmissuhteiden muodostamista tai seksielämän aloittamista. Uuden kumppanin kanssa on joka tapauksessa hyvä käyttää kondomia tai suuseksisuojaa seksin eri muodoissa. Suojauksen avulla voi yrittää ehkäistä mahdollisen tartunnan välittymistä. Oman tilanteen voi ottaa rohkeasti esiin esimerkiksi ehkäisystä puhuttaessa, vaikka aihepiiri aluksi hävettäisi. Aikuinen ihminen osaa suhtautua kertomaasi tilanteeseen asiallisesti. Herpeksen yleisyyden takia saattaa olla, että kyseisellä henkilöllä on omakohtaista kokemusta asiasta. Mikäli oireita ilmenisi uudestaan, on hyvä keksiä oireiden ajaksi muita hellimistapojen kumppaninsa kanssa.
Lisätietoa terveydestäsi saat laboratorion henkilökunnalta sekä lääkäriltä. Mikäli oireet uusisivat, on hyvä etenkin silloin kääntyä lääkärin puoleen. Jos oma tilanne jollakin tavalla painaa sinua, olet tervetullut juttelemaan seksuaalisuuteen ja ihmissuhteisiin liittyvistä asioista neuvontapuhelimeen. Tuemme sinua mielellämme lisää. Halutessasi voit vielä tutustua herpestä käsittelevään blogitekstiimme.
Neuvonnan tiimi