Herpes ja kivut
Meillä on mieheni kanssa avoinsuhde. Harrastin seksiä naisen kanssa ja hänelle tuli rajuoireinen genitaliherpes. Olo on kamala/oksettava. Olen oireeton, samoin mieheni. Kävimme kyllä perustesteissä ennen kun päätimme aloittaa avoimensuhteen, tulokset oli negat. Ei tietoa herpeksestä. Sain niin järkyttävät traumat sen naisen kivuista, että en pysty enää harrastaa seksiä edes mieheni kanssa. Pelkään, että hänelle tulee jotain kipuja seksistä kanssani. Olen aivan rikki. Kiitos jos vastaatte.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Herpes on erittäin yleinen virus eikä se estä elämästä normaalia elämää. Ensimmäinen rakkulavaihe voi joillain olla kivulias. Onneksi herpekseen on hyvin toimivat lääkkeet. Herpestä ei yleensä testata, ellei ole siihen viittavia oireita. Se voi olla vuosia myös oireeton. On siis lähes mahdotonta varmuudella todeta sitä, mistä yhteydestä herpesviruksen on alunperin saanut.
Olet kokenut ikävän tilanteen ja on inhimillistä tuntea pelkoa ja huolta. Kaikki tunteet ovat sallittuja ja on tyypillistä, että koettuaan jonkin hallitsemattoman tai sietämättömän tapahtuman, voi tapahtunut vaikuttaa voimakkaalla tavalla myös myöhempään arkeen ja esimerkiksi seksuaalisuuteen. Traumaattiset tai muuten järkyttävät tapahtumat saattavat aiheuttaa erityisen intensiivisiä tuntemuksia myös siksi, että seksi liitetään hyvän tekemiseen toiselle ihmiselle, mutta tahattomasti toiseen osapuoleen onkin sattunut.
Omasta psyykkisestä ja fyysisestä hyvinvoinnista on tärkeää pitää huolta ja on arvokasta, että uskalsit olla tänne yhteydessä. Miten miehesi on ottanut tilanteen? Jos koet sinulla olevan voimia, olisi hyvä kertoa omista peloistaan ja huolistaan miehellesi. Olette tässä yhdessä ja miehesi varmasti haluaa sinun voivan hyvin. Yhdessä voitte myös miettiä, mikä olisi parisuhteellenne paras apukeino tässä tilanteessa.
Et ole tehnyt mitään väärää ja ansaitset voida hyvin. Vaikeat tunteet kuormittavat tilanteen pitkittyessä ja sinua varmasti hyödyttäisi ammattiauttajan apu. Olemme täällä mielellämme sinulle tukena ja rohkaisemme sinua olemaan yhteydessä esimerkiksi neuvontapuhelimeemme. Halutessasi voit vielä tutustua Mielenterveystalon sivuihin ja sieltä löytyviin palveluihin. Et ole yksin ja moni taho on valmiina sinua tukemaan. Toivottavasti löydät sinulle sopivan avun.
Neuvonnan tiimi