Herpes mietityttää minua kovasti. Kumppanillani on genitaaliherpes ja olimme alustavasti...
Herpes mietityttää minua kovasti. Kumppanillani on genitaaliherpes ja olimme alustavasti asiasta puhuneet niin, että haluamme olla yhdessä, joten herpes tulee minuun tarttumaan viimeistään kun suunnitelmissa olisi perheen perustaminen. Kuulin kuitenkin ystävältäni, joka on melko äskettäin saanut myös tartunnan, että hänellä ensioireilu on ollut erittäin kivuliasta ja vaikuttanut normaaliin arkeen kovin negatiivisesti. Tämän vuoksi asia alkoi minua mietityttämään, enkä tiedä mitä nyt tekisin.

Hei, kiitos kysymyksestäsi.
Herpesviruksen tarttuminen voi olla tuuripeliä sekä se, kuinka se oireilee. On ihmisiä, jotka kantavat virusta, mutta joilla se ei juuri koskaan aktivoidu. Toisilla ensioireet voivat olla kovat, ja virus saattaa aluksi olla muutenkin ärhäkämpi.
Kirjoitat, että teillä on perheen perustamisen ajatuksia. On hienoa, että olette kumppanisi kanssa puhuneet herpesvirukseen liittyvistä riskeistä ja tartunnasta avoimesti. Kuulostaa myös siltä, että olet hienosti prosessoinut mahdollisuutta viruksen tarttumisesta ja mitä se voi tarkoittaa. Voihan olla, että olet jo saanut viruksen, muttet tiedä sitä.
Teidän on ehkä hyvä varata aika lääkärille, jonka kanssa yhdessä voitte keskustella aiheesta. Siellä saatte kuulla erilaisia vaihtoehtoja, koska on olemassa tapoja, joilla viruksen tarttumisen mahdollisuutta voidaan pienentää. Yksi mahdollisuus on estolääkityksen aloittaminen, jolla voidaan vähentää perusterveiden ihmisten tartuntariskiä.
Herpes ei ole este raskaudelle tai sen yrittämiselle. Jos sattuisit saamaan viruksen ennen raskauden alkamista, kehosi todennäköisesti ehtii tottua siihen ja muodostaa sille vasta-aineita.
Jos asia mietityttää sinua edelleen, tule ilmaisiin seksuaalineuvontapalveluihimme. Saat meihin yhteyden täältä.
Neuvonnan tiimi