Herpes
Minulla on huuliherpes ja poikaystävälläni on genitaaliherpes. Olemme miettineet suuseksin antamista ilman kondomia. Aluksi mietin, että en halua ottaa sitä riskiä, että tartuttaisin poikaystäväni, mutta kun hänellä jo on kyseinen virus, minun ei tarvitse huolehtia siitä. Mutta jos annan hänelle suuseksiä, voinko silloin saada myös genitaaliherpeksen suun kautta? Asia tavallaan vaivaa minua, koska en haluaisi saada/antaa tartuntoja, mutta kondomin kanssa suuseksi ei kuulemma tunnu yhtä hyvältä poikaystävälleni. Ja itse myös pidän sekä suuseksin saamisesta että antamisesta, joten tilanne on vaikea.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Herpes simplex -virusta (HSV) on kahta tyyppiä. Näistä HSV-1 aiheuttaa tulehduksen yleensä kasvoissa, HSV-2 taas sukuelimissä, mutta nykyään genitaalialueen herpestartunnoistakin noin kolmannes on HSV-1:n aiheuttamia. Vaikka ihmisellä olisikin jo toisen herpesviruksen tartunta, ei se varsinaisesti suojaa toisen virustyypin tartunnalta. Näin ollen on olemassa riski, että sinä saisit suojaamattomassa suuseksissä toisen virustyypin tartunnan suuhusi ja poikaystäväsi sinulta toisen virustyypin tartunnan sukuelinten alueelle. Usein sanotaan, että toisen virustyypin tartunta ei välttämättä oireilisi yhtä voimakkaasti kuin ensin saatu herpesvirus, mutta mitään takeita tästä ei valitettavasti ole.
Herpes on siitä kurja tauti, että lääkityksellä voi helpottaa herpeksen rakkulavaiheen oireita, mutta virus jää silti elimistöön ”uinumaan” eli ihminen jää viruksen kantajaksi. Herpes tarttuu erityisesti sairauden rakkulavaiheessa, mutta tartunnan voi saada myös silloin kun rakkuloita ei ole näkyvissä. Toisinaan esimerkiksi tiheästi uusivan herpeksen estohoitona voidaan käyttää lyhytaikaista tai jatkuvaa lääkitystä. Se ehkäisee rakkuloiden ilmaantumista ja vähentää siten tartunnan riskiä, mutta ei valitettavasti poista sitä kokonaan. Lisätietoa estohoidosta ja siitä soveltuisiko se teidän tilanteeseen saatte esimerkiksi kouluterveydenhoitajalta, opiskelijaterveydenhuollosta tai omalta lääkäriltänne.
Paras keino herpekseltä suojautumiseen on edelleen kondomi ja sen käyttöä suositellaan yhdynnässä ja suuseksissä etenkin sairauden rakkulaisessa vaiheessa. Jokaisella ihmisellä on oikeus suojata omaa terveyttään ja jokaisella on oikeus tehdä päätös suojaamattomasta seksistä itse ja ilman painostusta.
Keskustelkaa asiasta yhdessä ja miettikää mikä tuntuu teille parhaimmalta ratkaisulta. Nykyään on esimerkiksi saatavilla runsaasti erilaisia erittäin ohuita kondomeita, jotka eivät vähennä niin paljon tuntoherkkyyttä. Voisiko tällaisen tavallista ohuemman kondomin käyttäminen suuseksissä olla ratkaisu teidän tilanteessanne?
Jarna Rintaniemi & Maria Vihlman