Herpes ja parisuhde
hei,
sain juuri vastikään huuliherpestartunnan kumppaniltani, jonka kanssa olemme vakituisessa suhteessa. Minulle herpesrakkuloita ilmestyi genitaalialueelle ja sormiin, kumppanillani rakkuloita on ollut vuosien varrella lähinnä huulessa ja jaloissa.
jos jaamme saman viruksen, onko sillä olemmeko yhdynnässä tai suutelemmeko aktiivisessa rakkulavaiheessa (joka vain toisella tai molemmilla) merkitystä niiden välittömään tarttumiseen tai jo olevien lisimiseen myös toiselle osapuolelle?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mukavaa, että olet kiinnostunut terveyteen liittyvistä asioista ja otatte huomioon myös toistenne (seksuaali)terveyden. Herpesvirus on hyvin yleinen ja siksi on paljon muitakin, jotka ovat samanlaisessa tilanteessa kanssanne.
Herpes simplex-virusta on kahta virustyyppiä (HSV-1 ja HV-2), jotka voivat aiheuttaa herpeksen iholle tai sukuelinten limakalvoille. Huuliherpeksen aiheuttaa useimmiten HSV-1 ja genitaaliherpeksen HSV-2. Jos molemmat ovat saman virustyypin kantajia, ei toista voi enää tartuttaa samalla virustyypillä. Mikäli kyse olisi kuitenkin kahdesta eri virustyyppistä, saattaa tartunnan mahdollisuus olla olemassa, sillä HSV-1 voi tarttua esimerkiksi suojaamattomassa suuseksissä genitaalialueelle ja HSV-2 taas suun alueelle. On kuitenkin yksilöllistä, miten ja missä kohtaa kehoa herpes oireilisi jatkossa. Joillakin herpes ei oireile ensitartunnan jälkeen ollenkaan tai oireilu on vähäistä. Tartunnan mahdollisuutta voi yrittää välttää käyttämällä kondomia tai suuseksisuojaa. Oireisena aikana voi myös pyrkiä välttämään oireilevan alueen koskettelua.
Monesti vakiintuneessa parisuhteessa osapuolet saattavat tehdä sen valinnan, että suutelevat tai ovat yhdynnässä herpeksestä huolimatta. Tämä on täysin sallittua, sillä jokaisella parilla on oikeus tehdä omat päätöksensä asian suhteen. Omista tunteistaan ja näkemyksistään kannattaa keskustella toisen kanssa ennen päätöksen tekemistä. Herpeksestä ja seksuaalisuudesta voi lukea enemmän vielä täältä.
Herpekseen on tarvittaessa olemassa erilaisia hoitomuotoja, joista saa tietoa apteekista ja lääkäriltä. Lääkärin kanssa voi myös keskustella herpeksestä juuri omaan tilanteeseensa liittyen. Lisäksi neuvontapuhelin palvelee teitä, mikäli aihepiiri edelleen mietityttää jotenkin.
Neuvonnan tiimi