HIV ja homous
Miksi HIV:tä on aikoinaan väitetty ”homojen sairaudeksi”? Totuushan on että sekä hetero- että homoseksistä voi saada HIV:n eikä se ole sen yleisempi homoilla (kai). Mistä harhaluulo siis on peräisin ja miksi siihen on uskottu?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Maailma ei ole aina ollut samanlainen ja olet oikeassa siinä, että hiv:n uskottiin olevan pelkästään homojen sairaus. 1980-luvun alussa Yhdysvalloissa alkoi ilmetä ensin vain homojen keskuudessa mystistä sairautta, joka heikensi potilaiden immuunipuolustusta. Vaikka naisillakin myöhemmin todettiin hiv-tartuntoja, oli tuo tartuntojen alkuaika leimannut taudin voimakkaasti juuri homojen sairaudeksi. Syynä alkuaikojen leimautumiseen tietysti voidaan pitää jo ihan sitäkin, ettei ensin tiedetty, mikä tämä mystinen sairaus oli. Kestikin aikansa, ennen kuin lääketiede kehittyi ja myös oikeaa faktatietoa syntyi pelkkien uskomusten rinnalle.
Vaikka erilaisia suojauskeinoja ja nykyajan kondomeihin viittaavia seksisuojia on ollut jo tuhansia vuosia sitten, alkoi kondomin käyttö kaikenlaisissa seksisuhteissa yleistyä roimasti juuri hiv-epidemian takia. Kondomi kun suojaa oikein käytettynä niin suu-, emätin kuin anaaliseksissäkin kaikilta taudeilta. Korkein riski saada hiv-tartunta seksin kautta, on harrastaa suojaamatonta anaaliyhdyntää vastaanottavana osapuolena. Tämä siksi, koska peräsuolen limakalvot ovat hauraampia ja rikkoutuvat helpommin, jolloin virus pääsee paremmin elimistöön.
Hiv voi tosiaan levitä erilaisten seksiin kuuluvien eritteiden kautta ja riski saada hiv on sekä heteroilla että homoilla. Hiv voi tarttua myös veren kautta, likaisten huumeruiskujen välityksellä sekä äidistä lapseen, mikäli äidillä on raskaus- tai imetysaikana hoitamaton hiv. Jos sinua kiinnostaa vielä tarkat tilastot ilmoitettujen sairastuneiden lukumääristä ja siitä, miten hiv on saatu, voit tutustua tietoihin täällä. Tilastosta löydät tämän vuoden ilmoitettujen tapausten lisäksi myös kaikki ilmoitetut hiv-tapaukset 1980-luvulta lähtien.
Jatka samaan malliin asioiden pohtimista ja lähetä halutessasi meille uusi kysymys, jos jotakin tulee vielä mieleen. Mikäli tämä aihe kiinnostaa sinua tarkemmin, voit lukea siitä lisää Hivpointin sivuilta.
Maija Nieminen